Da li varate svoj televizor sa drugim ekranom?

Iako popularnost interneta i društvenih mreža ne jenjava (i male su šanse da se to ikada dogodi), ljudi i dalje gledaju TV. Pardon, ljudi i dalje PUNO gledaju TV.

Jedno od prošlogodišnjih globalnih istraživanja IDC-a pokazuje da je čovek iz urbane sredine u 2012. godini prosečno gledao TV  čak 168 minuta dnevno. Zanimljiv je podatak da je za istu aktivnost u 2010. godini izdvajao 162 minuta. Nije bitno što porast za te dve godine nije toliko značajan, već da interesovanje za TV programom idalje ne pada. Međutim, isto to istraživanje pokazuje da je prosečno korišćenje mobilnih aplikacija za te dve godine skočilo sa 66 čak na 127 minuta dnevno, što nesumnjivo ukazuje na njihovu popularnost.

Pre skoro godinu dana, na blogu je objavljen post na temu Kako pretvoriti pasivne korisnike u aktivne TV gledaoce? Tu smo najavili nadolazeću popularnost multitaskikg by multiscreening aktivnosti i servisa, i obećali vam nastavak priče koju upravo čitate.


Mišljenje je kao d*pe, svako ga ima


Obično pored daljinskog upravljača za TV, u drugoj ruci (ili u neposrednoj blizini) držimo barem još jedan mobilni uređaj. U zavisnosti od toga šta je na programu, putem društvenih mreža ćemo potpuno javno i sa velikim zadovoljstvom podeliti svoje mišljenje o onome što gledamo, bez obzira da li nam se dopada ili ne to što se dešava na TV-u u tom trenutku. I onda će nas raditi adrenalin kako bi videli na koji način ljudi reaguju na to što smo izneli kao svoje mišljenje, a po potrebi ćemo i ulaziti u dublje rasprave sa onima koje znamo ili, što je još češća situacija, uopšte ne poznajemo. I to je cool. Ljudi su društvena bića koja (uglavnom) vole da interaguju, nebitno da li je u pitanju offline ili online okruženje. Čak je jednostavnije i zanimljivije da to rade u online okruženju.

U tu svrhu se najčešće koriste Facebook i Twitter. Ukoliko želimo da neki TV show komentarišemo u krugu svojih prijatelja, češće se odlučujemo za ostavljanje statusa na Facebook-u. Međutim, ukoliko želimo da šira javnost zna naše mišljenje o onome što gledamo, koristimo hash tag-ove na Twitter-u. Neki od najpopularnijih hash tagova su #utisak (Utisak nedelje), #pgs (Prvi glas Srbije), #talenat (Ja imam talenat), #vb (Veliki brat), #farma (Farma) itd. Ovakav vid real-time komentarisanja se uglavnom vezuje za reality show programe ili za neki drugi tip TV sadržaja koji se dešava u realnom vremenu i privlači veliku pažnju širokog auditorijuma (sportski događaji, muzički događaji itd). Kao takav, on predstavlja raj za oglašivače koji umeju da iskoriste pažnju koju gledaoci posvećuju tako što istovremeno kreiraju i konzumiraju sadržaj na dva ekrana.


Social TV industrija = FourSquare za TV


Društvene mreže su zauvek promenile način na koji konzumiramo TV program i u budućnosti će imati značajnu ulogu u komercijalizaciji reklamnog prostora. Ne samo Twitter i Facebook, već i veoma popularne (mada ne u našem okruženju) Social TV mobilne aplikacije kao što su GetGlue, IntoNow, Miso i mnoge druge.

Iako svaka od njih ima svoje specifičnosti i funkcionalnosti, sve se zasnivaju na istom mehanizmu: “Check-in to your favorite TV show that you are looking right now.” Nešto slično kao Foursquare za TV. Na taj način možete da sakupljate poene i bedževe, i kasnije da ih zamenite za neke cool nagrade. Pored toga, možete saznati šta ostali misle o vašoj omiljenoj TV emisiji, videti koji su TV sadržaji omiljeni vašim prijateljima, pozivati svoje prijatelji na diskusiju o nekoj TV emisiji, glasati i učestvovati u anketama itd.

U svemu tome postoji jako veliki komercijalni potencijal i veliki igrači su to namirisali. Od brendova preko TV  mreža, pa sve do internet giganata kao što su Google, Facebook, Twitter i mnogi drugi.

SocialGuide, servis koji analizira i prati komunikaciju o TV programu od strane korisnika na Facebook-u i Twitter-u, je prošle godine kupljen od strane Nielsen-a. Twitter je kupio Bluefin Labs, vodeći servis za Social TV analize koji koriste mnogi veliki brendovi, agencije i TV mreže. Google je idalje pritajen i sa svojim moćnim platformama (Google TV, YouTube i Android) mudro čeka na potez od strane Facebook-a, koji će verovatno igrati glavnu ulogu u ovom zanimljivom trileru zvanom “Social TV”.


Đe si Fejsbuče, što činiš, evo ništa a ti, ja bezveze?


Pored svoje veličine, broja korisnika i mogućnostima koje nudi na desktop i mobilnim platformama, Facebook u velikoj meri utiče na to šta će ljudi gledati na TV-u. Krajem 2012. Nielsen je uradio studiju koja pozicionira Facebook daleko ispred svih drugih online platformi kada je u pitanju količina uticaja na ljude šta da gledaju na TV-u.

Facebook je toga svestan, pa su od početka ove godine krenuli da rade na testiranju proširenih opcija koje će korisnici imati prilikom ostavljanja svojih budućih statusa na toj društvenoj mreži. Umesto trenutnog “What’s on your mind?” pitanja u text polju za unos statusa, trebalo bi da stoji: “How are you feeling IME?” i “What are you doing?”

Cilj Facebook-a je da omogući ostavljanje statusa na način koji je manje dosadan od uobičajenog unosa teksta, URL linka, fotografije ili video sadržaja. Manje dosadan znači više vizuelan i podeljen po najčešćim tipovima statusa koje ostavljamo:

  • Feeling
  • Watching
  • Reading
  • Listening to
  • Drinking
  • Eating

Ovim Facebook želi da se na neki način približi filozofiji koju ima Twitter, te da ljudi češće postuju i objavljuju svoje statuse o tome šta jedu, piju, gledaju na TV-u itd. Umesto da unosimo najobičiniji tekst, jednostavno selektujemo među ponuđenim aktivnostima, dodamo svoj opis i na taj način struktuiramo podatke koje Facebook kasnije može i hoće da proda. Pored toga što je zabavno korisnicima, biće od velike pomoći oglašivačima.

Tip statusa “WATCHING” je upravo TV check-in funkcija. Zamislite da imate informaciju ko gleda šta na TV-u, sa kojim prijateljima i u kom trenutku? Ovi podaci mogu da budu pravo bogatstvo za Facebook i ne postoji sumnja da neće znati kako to da iskoriste i materjalizuju ovaj potencijal.

Društvene mreže sa pravom hoće svoj deo velikog kolača koji godinama pripada TV oglašavanju. 

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.