Ovo se ne dešava retko. Imaš relativno dobru ideju za Facebook ili neku drugu web aplikaciju i odjednom nekom od saradnika iz tima (čije mišljenje ne smeš da ignorišeš) padne na pamet: “Hej, zašto ne proširimo nekako čitav koncept tako što ćemo da uključimo i mobile kao kanal komunikacije?” Naravno, ovo nije nikakva mudrost, uključivanje mobile kanala je već sada prateća aktivnost u digitalnoj komunikaciji koja treba da bude prisutna, a vreme kada će biti MUST će tek doći.

Elem, MCDonald’s Srbija je lansirao zanimljiv koncept veoma jednostavne Facebook aplikacije gde svakog dana u tačno određeno vreme treba glasati za jedan od 10-ak proizvoda iz MC-a koji se random vrte. Nema misterije, nema zagrevanja moždanih vijuga, naviješ sebi sat u 14:59h i klikneš na sličicu. Ako si u 50 najbržih dobiješ pobednički proizvod za koji moraš naravno sam da se iscimaš da ga pokupiš.

Ok, kako tu uključiti mobile? Recimo da postoji nekoliko načina. Pogledajmo mobile strategiju za koju se odlučio MCDonald’s Srbija.

Kao što reče Ivan Ćosić u svom odličnom blog postu o QR kodovima, hajp “najbržeg spoja offline i online marketinga” se pojavio kao logično i instant rešenje. MCDonald’s je uspešno izbegao prvu veliku rupu na klizavom putu korišćenja QR kodova u marketingu i NIJE stavio svoj neoptimizovani homepage kao URL adresu na koju se odlazi skeniranjem QR koda. Stavili su jednu drugu URL adresu kao landing page.

QR kod vodi na landing page http://www.mcdonaldsimi.rs/tvojizbor odnosno jednu jedinu internet stranicu, a ne ceo mobilni web sajt. Samim tim proces kreiranja internet stranice optimizovane za mobilne uređaje bi trebao da bude još jednostavniji i trebalo bi uložiti mnogo manje napora u odnosu na kreiranje čitavog mobilnog web sajta sa nekoliko stranica i naprednim funckionalnostima koje su “pogodne” za mobile.

Landing page na koji vodi QR kod sa printa

Propust br.1 je što čak ni ta jedna jedina landing stranica koja se referencira sa QR kodova koji su u printu nije optimizovana za mobilne telefone i samim tim potpuno je neupotrebljiva.

Propust br.2 je što ova stranica nema apsolutno nikakvu funkcionalnost osim da pogledate ranglistu za taj dan, tj. koji proizvod je imao koliko glasova. Dakle, Call-to-action apsolutno ne postoji, za korisnika ne postoji nikakva vrednost koja bii ga motivisala da učestvuje u ovoj aktivaciji, i nema interakcije sa korisnikom što bi trebala da bude glavna namena ovakvog jednog mobile rešenja. Ah da, pod uslovom da primetite pri dnu jedva vidljiv tekst, možete da kliknete na taj link koji će vas odvesti na Facebook fanpage MCDonald’s Srbija. Verujemo da to nije cilj čitave ove mobile kampanje.

Propust br.3 je što na printu sa kojeg skenirate QR kod lepo piše: “SKENIRAJ I BIRAJ“. Šta da biram? Da li ću da posetim Facebook fanpage MCDonald’s Srbija ukoliko primetim link na dnu ili ću da zatvorim neoptimizovanu stranicu gde ne mogu da uradim ništa sem da vidim koliko su Chicken Burger i drugari tog dana imali glasova? Mislim da BIRAM opciju 2 i zatvaram stranicu na kojoj sam se našao pre manje od 10 sekundi. Ovde nema ničega za meneNe mogu da biram ništa jer je u pitanju Facebook aplikacija koja može da se pokrene i omogućava glasanje isključivo preko laptop/desktop računara, a ne preko mobilnih telefona.

Propust br.4 je merljivost učinka, odnosno nedostatak iste. QR kodovi u ovoj kampanji su postavljeni na nekoliko različitih tipova printa koje koristi MCDonald’s Srbija (posteri, flajeri, u radnjama, outdoor itd.). Na žalost, svi su isti i menadžment ove kompanije nikada neće saznati koliko su skeniranja imali sa kog tipa printa i sa koje geografske lokacije.

To je taj taj tužan slučaj gde se potpuno merljivi digital iz princa pretvara u šacometrijski merljivu ATL žabu.

Šta je moglo da spasi ovu kampanju?

 

Propust br. 1 bi spasila mobile web stranica koja je izrađena tako da prikazuje sadržaj podjednako dobro na svim mobilnim telefonima.

Propust br. 2 je fail koji ne može tako lako da se ispravi. Tu je greška u konceptualnom kreiranju marketing kampanje i nedostaje call-to-action.

Propust br. 3 – Ako je već u pitanju QR kod koji vodi na kampanju gde je glavna aktivnost glasanje, onda ta stranica treba da omogući da korisnik može da glasa i da se taj glas beleži podjednako kao i onaj kroz Facebook aplikaciju.

Propust br. 4 – Različiti QR kodovi za različite tipove i lokacije print materijala i analitički alati koji bi omogućili merljivost.

————————-

Pročitajte kako ispravno koristiti QR kodove u marketingu.

————————-

Pogledajte ostale lokalne studije slučaja kako ne treba raditi mobilni marketing:

1. Kladioničari u pokušaju skeniranja QR koda (kladionica Millennium)

2. Converse Srbija u svojoj neuspeloj kampanji sa QR kodovima

3. Dve velike greške na malom posteru velikog Hemofarma

4. Tehnomanija i greške u radu sa QR kodovima