Pre par godina sam odlučio da kupim dušek Dormeo. Ne, nije me TV reklama koja se vrti već deceniju na to naterala, pogledao sam na njihovom sajtu cene, video gde se nalaze i otišao u najbližu radnju sa namerom da to i uradim. Kako je ljubazna prodavačica obećala besplatnu dostavu, morao sam da pored adrese ostavim i broj mobilnog telefona, kako bi me nazvali da vide da li ima nekog kod kuće… Nije mi bilo odmah sumnjivo… ali za svaki slučaj, tražili su i broj fiksnog telefona.

Kako bi prepisali tačnu adresu gde treba da se izvši dostava, zamolili su me za ličnu kartu. I dok me je njena kolegenica zamajavala nekim cool jastucima i posteljinama, hop cup i moja čipovana lična karta je iskopirana (što sam kasnije shvatio da se desilo), a formular za dostavu je dobio i popunjenu adresu. Međutim… :)

Magovi door-to-door prodaje i tele-prodaje su potvrdili da su i magovi za kreiranje baze podataka o svojim potrošačima bez da išta pitaju i obaveste krajnjeg korisnika. Ah da, pitali su nakon svega: “gospodine, da li želite da budete u klubu naših potrošača, to će vam omogućiti da ostvarite brojne popuste i bla bla bla…“. “Hvala vam na ponudi, nisam zaiteresovan“, bilo je jedino što sam im rekao jer nisam dokona domaćica koja traži povoljne deal-ove po gradu i troši novac na Shogun noževe i Walkmaxx papuče.

Dakle još nisam ni izašao iz radnje, a osoblje iz Studio Moderne je već napravilo jako grub prekršaj, ne obavestivši me o onome što su upravo uradili.

Mesec dana kasnije, zvoni mi fiksni telefon. Tog dana mi je bio rođendan. Nepoznat broj. Javljam se i shvatam da su oni! Čestitaju mi rođendan, nije li to sjajno? Ali naravno, pokušavaju da mi uvale nešto kao specijalni poklon jer je eto meni danas rođendan. Na pitanje, odakle znate da mi je danas rođendan, dobio sam odgovor da oni vode računa o svojim potrošačima i da imaju podatak o tome. Nisam želeo da sebi kvarim slavljeničko raspoloženje, da se raspravljam dalje i iscoolirao sam.

Nakon par meseci su me zvali na mobilni i uredno pokušali da mi uvale neki specijalni poklon po koji trebam samo da odem i uzmem ga. Zamolio sam ih da me izbace iz svoje baze jer nisam zainteresovan za njihove promotivne ponude. Rekli su da nema problema i da njihovi operateri više neće da me zovu. Za svaki slučaj, pošto mi nisu delovali ubedljivo, memorisao sam njihov broj u telefonu kao “SMOR“.

Od tada, mnogo se puta ovaj natpis pojavio na displeju i fiksnog i mobilnog telefona. Nikad se više nisam javio i na krajnje prizeman način sam rešio svoj problem. Preporučujem svima vama koji imate isti problem ili poznajete ljude koji imaju istu muku, da ukoliko nemate vremena, živaca, novca i strpljenja da svoj mir potražite preko advokata, tužbe i suda, uradite ovu prostu foru i rešite se svih problema.

A onda, onda su Tele Shop magovi provalili SMS marketing i počeli i njime da me opterećuju. Verovatno sam prebačen u kategoriju “oni koji su nas provalili i više se ne javljaju na pozive – smaraj ih SMS-om”.

Evo SMS-a koji sam juče ujutru dobio:

Ako korisniku ne omogućite besplatnu odjavu sa SMS servisa kršite zakon!

Imajući u vidu sve što sam prethidno naveo, ovaj vid oglašavanja krši mnoge zakone:

  1. Zakon o elektronskim komunikacijama
  2. Zakon o oglašavanju
  3. Zakon o elektronskoj trgovini
  4. Zakon o zaštiti podataka o ličnosti

… i da sam dovoljno dokon, definitivno bih potražio svoj mir preko suda. Međutim, nemam vremena i strpljenja za to u zemlji gde je sudstvo jedna od najsporijih i najneefikasnijih državnih institucija, te se nekako sve nadam da Top Shop neće preterati sa SMS marketingom, ili će ga barem raditi onako kako treba.

BESPLATNA ODJAVA

Kada radite SMS marketing, morate da omogućite krajnjem korisniku da se u bilo kom trenutku potpuno besplatno odjavi sa SMS servisa koji mu šalje vaše promotivne SMS poruke. Obajšnjenje kako to da uradi MORA da bude deo samog promotivnog SMS-a.

Neko će se zapitati kako da u istoj poruci u samo 160 karaktera izreklamira svoj servis ili proizod, ali i da objasni korisniku kako da se besplatno odjavi sa SMS servisa. Što se tiče promotivne poruke, to ćete morati sami smisliti. Što se tiče pojašenjenja kako se odjaviti, to možete uraditi sa najmanje 27 karaktera, ukoliko iskoristite sledeći tekst:

Odjava: STOP na XYZQ. 0 DIN

Naravno, keyword STOP mora da bude aktiviran na kratkom premium SMS broju XYZQ i da sa servisa zaista odjavljuje broj koji je poslao poruku ovakve sadržine.

SADRŽAJ PORUKE

Kada radite SMS marketing, morate da budete efikasno kreativni, prenesete poruku i motivišete korisnika da svojom akcijom reaguje na ono što mu je servirano u tekstu poruke. Zajedno sa uputstvom kako da se besplatno odjavi, sve to mora da stane u samo 160 karaktera. Da, nije ni malo lako, ali ništa vas ne može sprečiti da pokušavate i isprobavate razne varijante teksta.

Primer teksta iz poruke koju sam ja dobio od Top Shopa je uzaludno bačen novac.

Dormeo jesenja akcija! Popusti na duseke do 15.12. Posetite nas u Topshop radnji u Golsvortijevoj 23 i saznajte vise. Povedite prijatelje i dobro nam dosli!

Ukupno 156 karaktera. Hajde da analiziramo!

Dormeo jesenja akcija!cool, mada nisu morali da objašnjavaju da je jesenja i da na to troše karaktere.

Popusti na duseke do 15.12.ovo deluje zanimljivo (pod pretpostavkom da nemam dušek), mada o kolikim popustima se radi? Uh, gle, pa to traje još skoro mesec dana, pogledaću neki drugi dan (i naravno potpuno na to zaboravljam)

Posetite nas u Topshop radnji u Golsvortijevoj 23 i saznajte vise.Zar moram da odem tamo da bih saznao više? Zar ne mogu da pozovem telefonom? Zar nemate više informacija na sajtu? Moram da trošim vreme i novac samo kako bih saznao više? Mmmm, ovo mi ne deluje kao dobra ponuda…

Povedite prijatelje i dobro nam dosli!zašto prijatelje? Da li će biti zabavno? Jel delite nešto džabe? Da li imam prijatelje koji su dokoni kao i ja i koji će poslušati moj savet da odemo do Golsvortijeve 23 samo kako bismo saznali više o jesenjoj Dormeo akciji? Ili, vam trebaju i oni kako bi im neprimetno uzeli podatke i onda smarali i njih raznim ponudama narednih XX godina?

Sadržaj poruke mi kaže da mogu da kupim još jedan Dormeo dušek nakon samo par godina korišćenja prvog, iako oni znaju da ja već imam Dormeo dušek. Zašto mi ne reklamiraju posteljine, jastuke ili nešto što nije dušek koji već imam i na koji daju garaniciju 15 godina? Zato što ovaj vid direktnog marketing ne radi osoba koja je za to kvalifikovana i koja ima osnovnu predstavu o tome kako se to radi. Pored toga, ona (ili njen šef) grubo krši i zakone.

Da ne biste pravili ovakve i slične greške u pokušaju korišćenja SMS marketinga, pročitajte prvi tekst sa ovog bloga: Kako da uspešno pokrenete SMS kampanju?

 

 

 

Pogledajte ostale lokalne studije slučaja kako ne treba raditi mobilni marketing:

1. Kladioničari u pokušaju skeniranja QR koda (kladionica Millennium)

2. Converse Srbija u svojoj neuspeloj kampanji sa QR kodovima

3. Dve velike greške na malom posteru velikog Hemofarma

4. Tehnomanija i greške u radu sa QR kodovima

5. MCDonald’s scena dobrih cena uz lošu mobilnu kampanju