Često mi bude žao kada kompanija iz želje da bude cool, pukne veliki novac u kampanju koja u sebi sadrži barem jednu nedopustivu grešku. Upravo to se desilo kompaniji Tehnomanija – najvećem retail lanacu za prodaju bele tehnike u Srbiji.

Tehnomanija jeste cool, nije bilo potrebe da pokušava da to dokazuje i na ovaj način. Među prvima su uveli e-commerce rešenje za online prodaju u Srbiji. Imaju veliki broj radnji, konkurentni su sa cenama, imaju relativno lep i funkcionalan web sajt www.tehnomanija.rs koji je nekoliko puta nagrađivan, vrše besplatnu dostavu na nivou cele Srbije, imaju prilično dobru logistiku, servisnu mrežu, non stop uvode neke novine…

Eh da, novine… Ovaj put su kiksnuli i to baš na uvođenju QR koda u svoju promociju i svoje poslovanje.

Naime, postoji nekoliko nelogičnosti kod ove kompanije i njihovoj čudnoj želji da QR kod upakuju gde god je to moguće. No krenimo redom.

Grad su preplavili bilbordi Tehnomanije. Reklamiraju na njima razne proizvode iz svog prodajnog asortimana. Evo jednog kod hrama sv. Save:

Ha! Evo ga QR kod! Međutim, loše je što se nalazi na bilbordu. Bilbord pored puta može da bude loša ideja jer vozač automobila može da dovede u opasnost sebe i ostale učesnike u saobraćaju ukoliko se koncentriše na skeniranje QR koda, a ne na put ispred sebe. Za ispravno skeniranje koda najčešće je potrebno statičko okruženje i tlo koje ne izmiče. Pored toga, ovaj QR kod je postavljen previsoko. Meni je trebalo da pokušam sa 3 različite aplikacije za skeniranje QR kodova iz 4 različita ugla, kako bih iz dvanaestog puta uspešno skenirao QR kod sa ovog bilborda noću. Slično je i danju, kada se vozite u automobilu ili gradskom prevozu, ne možete lako da skenirate ovaj QR kod.

Međutim, vratimo se na noć i bilbord kod hrama sv. Save. Treba predvideti da kamere na telefonima ne mogu da zabeleže scenu na displeju lako usled veštačke osvetljenosti. Ako samo malo promenite ugao za onaj prvi bilboard, na ekranu svog mobilnog uređaja ćete videti ovo (ne vidi se sadrža bilborda, a o mogućnosti skeniranja QR koda da ne govorimo):

Iz priloženih slika i objašnjenja, dolazi se do zaključka da QR kodove ipak treba ostaviti za neke druge vidove printa, a ne za bilboarde.

A šta se nalazi iza QR koda?

Najklasičnija moguća greška marketara koji koriste QR kodove – početna stranica korporativnog web sajta koja je potpuno neoptimizovana za korišćenje na mobilnim uređajima:

E-commerce sajt kommpanije Tehnomanija potpuno neoptimizovan za mobilne uređaje

Da zlo bude veće, ovaj internet sajt nema samo ulogu da predstavi šta je kompanija i čime se bave, već ima dodatnu veoma kopmleksnu funkcionalnost: e-Commerce rešenje, ono po čemu je sajt i najpoznatiji. Pokuštajte da kupite nešto preko ovog sajta koristeći mobilni telefon! Korisničko iskustvo je na jako niskom nivou, a sigurnosni protokoli za rad sa bankovnim karticama su predviđeni za rad na računaru, a ne na mobilnom telefonu koji koristi drugačiji tip interneta i internet browsera.

Tehnomanija već duži vremenski period koristi QR kodove u svom radu, jednim delom u svrhu reklamiranja (bilbordi, katalozi, posteri itd.), a drugim delom na samom sajtu www.tehnomanija.rs.

Generalno, treba izbegavati stavljanje QR kodova na sajtu ukoliko oni vode na neku drugu internet stranicu. Zašto bi neko skenirao QR kod na stranici koju gleda na svom PC-u, a koja će ga odvesti na neku drugu internet stranicu na sasvim drugom uređaju? Zar nije lakše samo postaviti link?

Međutim, evo sada stvari koja je najčudnija – svaki proizvod na sajtu Tehnomanije poseduje jedinstveni QR kod. Zamislite srećno lice čoveka koji je morao da generišete onoliko QR kodova koliko ima proizvoda u prodajnom asortimanu Tehnomanije!

Ukoliko kliknete na njega, QR kod se prikazuje u posebnom pop-up prozoru:

Pitate se šta sada sa njim? Pa, verovatno treba da se skenira. Skeiranjem, dobićete istu stranicu koju ste do malopre gledali na svom PC-u, samo ovog puta na mobilnom telefonu. Naravno, sadržaj stranice je neoptimizovan za mobilne telefone, pa opet dobijete potpuno neupotrebljivu internet stranicu:

Ovako izgleda proizvod sa sajta na mobilnom uređaju

Šta je moglo da spasi ovu kampanju?

Za početak, trebalo bi izbegavati postavljanje QR kodova ma bilbordima pored puta.

Zatim, potrebno je kreirati sajt koji je optimizovan za korišćenje na mobilnim uređajima. Tehnomaniji treba dobro m-Commerce rešenje nezavisno od operativnog sistema telefona, rešenje koje će imati funckionalnosti prilagođene korišćenju na mobilnim uređajima (geo lociranje, korisnički interfejs prilagođen korisniku koji je u pokretu, izbačene funkcionalnosti sa desktop verzije sajta koje su nebitne mobilnim korisnicima, mogućost korišćenja loyalty programa, mobilnih kupona, vaučerima za povlašćenu kupovinu itd).

Takođe, pored svakog QR koda trebalo bi da stoji i kratko uputstvo korisnicima šta je to, čemu služi i kako da ga koriste, a zatim i šta se nalazi iza njega. Kada uložite veliki novac u reklamiranje na bilbordima širom zemlje, ogromna je šteta da nemate apsolutno nikakvu povratnu informaciju o tome koji QR kod sa kog bilborda je koliko puta skeniran i sa kojih geografskih lokacija.

No, na greškama se uči, nadamo se da će Tehnomanija uvideti svoje i u budućnosti pružiti bolje korisničko iskustvo svojim potrošačima.

————————-

Pročitajte kako ispravno koristiti QR kodove u marketingu.

————————-

Pogledajte ostale lokalne studije slučaja kako ne treba raditi mobilni marketing:

1. Kladioničari u pokušaju skeniranja QR koda (kladionica Millennium)

2. Converse Srbija u svojoj neuspeloj kampanji sa QR kodovima

3. Dve velike greške na malom posteru velikog Hemofarma

4. MCDonald’s scena dobrih cena uz lošu mobilnu kampanju