m-Commerce: Kupovina u pokretu

Da li je vaše poslovanje spremno za „mobilnizaciju“? Nebitno da li jeste ili nije, budite uvereni da vaši kupci jesu. Veoma ozbiljno razmotrite neke od činjenica:

  • mobilni uređaji imaju sve moćniji hardver,
  • mobilni internet je sve dostupniji i brži,
  • kupci imaju sve manje slobodnog vremena za odlazak u kupovinu,
  • skoro 30% svih otvorenih internet strana dolazi sa mobilnih uređaja

Današnji tinejdžeri će biti vaši kupci/klijenti za par godina. Možete li da zamislite kakve će telefone koristiti vaša deca u budućnosti? Zadržite postojeće i pridobijte nove kupce, jer, m-Commerce više nije budućnost. Ukoliko idalje smatrate da vašem poslovanju ne treba odgovarajuća mobilna strategija, budite sigurni da se varate.

 

Šta je nam je to revolucionarno doneo “mobile”?

 

Na ovo pitanje nema potrebe davati odgovor, svi vi koji čitate ovaj blog ga jako dobro znate. Ko je od nas pre 10 godina mogao da pretpostavi da će nam mobilni telefon služiti za nešto drugo osim za razgovor i slanje SMS-ova? 4G mreža uveliko počinje da se koristi u razvijenim zemljama, pa će tako doći i kod nas. Ono što već sada imamo na zavidnom nivou, a što će biti još izraženije, jeste mogućnost korišćenja interneta na mobilnim uređajima. Pre pet godina smo mislili da znamo sve o internetu. Sada shvatamo da puno toga tek treba da učimo… Internet koji smo znali se promenio i evoluirao u nov oblik naredne generacije – mobilni internet.

 

Šta je m-Commerce?

 

Postoji mnogo različitih definicija šta je m-Commerce, međutim suština se svodi na sledeće. U pitanju je postojanje e-Commerce sistema na mobilnim uređajima uz mogućnost plaćanja na njima. Bilo kako bilo, ono što predstavlja bitnu razliku između e-Commerce i m-Commerce sistema leži upravo u sledećoj rečenici: Order from and deliver to anywhere. Ova mogućnost se upravo vezuje za mobility, odnosno portabilnost uređaja putem kojih možemo da kupujemo i plaćamo robu i usluge.

 

Šta ljudi kupuju uz pomoć m-Commerce sistema?

 

Grafik koji možete videti ispod predstavlja istraživanje kompanije Adobe u razvijenim zemljama sveta, među kojima svakako nema naše. Kao potvrda tome ide u prilog upravo činjenica da 43% ispitanika koristi m-Commerce za kupovinu muzike, filmova i igrica. Pri tome se ne misli na kupovinu preko i-Tunes i Google Play Store-a.

Najčešće kupovine posredstvom m-Commerce sistema

 

Lokacija, lokacija, lokacija!

 

Ako malo bolje izanaliziramo ovaj grafik, dolazimo do zaključka da je m-Commerce najpogodniji upravo za korišćenje u RETAIL industriji. To ne znači da nije pogodan za korišćenje u drugim granama industrije, ali u retail-u pokazuje daleko najbolje efekte.

Ukoliko se pitate zbog čega baš retail, evo i objašnjenja. Sigurno znate neku pekaru koja dobro radi već godinama. Dobar deo zasluge za dobro poslovanje dolazi verovatno zbog dobrog kvaliteta njihovih proizvoda, ali isto tako, velika je verovatnoća da se ta pekara nalazi na jako dobroj i prometnoj lokaciji. Ili gledajte to ovako, džabe nekom dobar burek i ukusan đevrek ukoliko mu se pekara nalazi negde zavučena, daleko od čula mirisa i vida svakodnevnih prolaznika. To može da se gleda i iz drugog ugla. Možete da imate očajne proizvode i da vam prodaja ide dobro samo zato što imate jako dobru lokaciju.

Budite tamo gde su vaši kupci!

Upravo je u tome prednost m-Commerce sistema. Mobilnost, odnosno portabilnost mobilnih uređaja nam omogućuje da kupujemo bilo šta, u bilo koje vreme, na bilo kom mestu. Onaj ko nam to omogući nam je pomogao dosta u životu i zbog toga ćemo ga ceniti i koristiti njegove usluge.

Budite tamo gde su vaši kupci

Budite tamo gde su vaši kupci - RETAIL najbolji za m-Commerce

 

m-Commerce u Srbiji: trenutni status

 

Prema podacima koje prikazuje internet sajt banke Intese, u Srbiji trenutno postoji 122 e-Commerce sajtova preko kojih je moguće platiti robu i usluge putem platnih kartica. Šta mislite, koliko njih je u trenutku pisanja ovog članka optimizovano za korišćenje na mobilnim uređajima? Verovali ili ne, njih NEMA!

Šta se najčešće dešava kada putem mobilnog uređaja pokušamo da otvorimo neki e-Commerce sajt?

–          Sajt se učitava predugo

–          Usability nije odgovarajući za mobile

–          Veličina teksta, slika i ostalih sadržaja nije odgovarajuća za prikazivanje na malim ekranima

–          Način prikupljanja podataka i informacija (user, password, osetljivi podaci vezani za platnu karticu itd.) prilikom online kupovine je krajnje nepouzdan, jer su mehanizmi data collection-a drugačiji za mobile

–          Ne uspevamo da postupak kupovine dovedemo do kraja

 

Gde je zapelo?

 

Šta je to što obično koči retail-ere da krenu u avanturu zvanu e-Commerce, samim tim i m-Commerce?

  1. Ne veruju u uspeh ovakvog načina prodaje
  2. Nemaju neophodna interna znanja, niti žele da ih steknu, jer veruju da je način na koji rade najbolji mogući
  3. Ne izdvajaju im se materijalna sredstva za ulaganje u ove vidove prodaje
  4. Zbog negativnog pristupa u pisanju i izveštavanju lokalnih medija o online trgovini, retaileri su zabrinuti zbog bezbednosti osetljivih podataka i zloupotrebe platnih kartica
  5. Neki od retailera čak brinu i o privatnosti korisničkih podataka
  6. Nemaju jasnu viziju šta žele da postignu, ali ni
  7. Odgovarajuću mobilnu strategiju poslovanja

 

Ukoliko se i odluče da se upuste u avanturu zvanu m-Commerce, retailer obično odmah u startu naiđu na prvu prepreku u vidu dileme: Mobilni web sajt ili mobilna aplikacija? Kako najefikasnije pristupiti kupcima koji koriste različite mobilne uređaje sa različitim operativnim sistemima i hardverom?

Ako koristimo aplikacije koje je potrebno downloadovati, možemo da naiđemo na različite probleme.

Pre svega ograničavamo se samo na korisnike jednog operativnog sistema (recimo Andorida), a ako pored njega želimo da omogućimo da uslugu koriste i vlasnici iPhone-a, BlackBerry-a, Microsoft Windowsa i drugih operativnih sistema, treba nam čitavo malo bogatstvo da bi to postigli. Zatim, morali bi da pratimo svaku promenu i novotariju koju operativni sistemi s vremena na vreme uvedu. Takođe, ukoliko i mi sami poželimo da nešto menjamo na našem m-Commerce rešenju, moramo da izbacujemo redovne update-ove naše aplikacije i da maltretiramo korisnike da preuzmu poslednju verziju naše aplikacije kako bi mogli idalje da koriste svoj omiljeni m-Commerce sistem.

Iz ovih, ali i mnogih drugih razloga, m-Commerce rešenja se najšeće kreiraju kao mobilni web sajtovi koji će podjednako dobro funkcionisati i prikazivati se vlasnicima uređaja raznih proizvođača, operativnih sistema, performansi i funkcionalnosti.

 

e-Commerce, kupovina koja nije u pokretu

 

Kada već govorimo o web sajtovima, važno je napomenuti da m-Commerce obično ne ide bez e-Commerce sajtova. Vašu e-Commerce online prodavnicu će koristiti ljudi koji sede za računarom, ali šta je sa ljudima koji ne sede non-stop ispred monitora? Njih je daleko više i oni su ti zbog kojih se kreira mobilna strategija uz pomoć koje je kupovina u pokretu moguća.

U narednim postovima biće više reči o projektovanju m-Commerce rešenja, kao i o uspešnim studijama slučaja.

Ne menjajte blog, na pravom ste mestu…

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.