Šta je “mobile search” i zašto je potreban vašem biznisu?

Google, ta čudesna internet alatka bez koje ne možemo da zamislimo ni jednu našu pretragu na internetu, bilo da koristimo laptop/desktop računare ili mobilne uređaje. Iako ima konkurenciju, ne treba trošiti reči o dominaciji Googla na globalnom tržištu internet pretraživača, međutim, kada je u pitanju pretraga interneta putem mobilnih uređaja, Google je tu apsolutno neprikosnoven.

Pretraživanje na mobilnim uređajima

Sigurno vam se desilo dok ste van kuće ili kancelarije da tražite neku informaciju uz pomoć Google pretraživača na vašem mobilnom uređaju. Broj telefona, radno vreme, lokacija neke prodavnice ili objekta, više informacija o nekom događaju ili proizvodu i sl. Koliko ste puta uspeli da pronađete to što ste tražili na ovaj način? Koliko vam je trebalo vremena da to pronađete? Da li ste imali problema sa navigacijom i pregledom sajtova koje vam je Google vratio kao rezulatate pretrage?

Verujemo da vam nije bilo baš lako da nađete to što ste tražili i da ste mnogo puta odustali od pretraživanja na mobilnim uređajima iz više razloga. To je zato što kompanije u regionu idalje ne razmišljaju o mobile-u kao o nečemu što je bitno za njihov biznis. Vrlo brzo će shvatiti da greše, jer korišćenje mobilnih uređaja i servisa beleži neverovatan progres. No, tada će možda već biti kasno, jer konkurencija možda ne spava i ne razmišlja na taj način. Nekad nije bitno koliko ste dobri, već da ste prvi u nečemu.

 

Mobilni uređaji i lokalna pretraga

Ukoliko upravljate malim ili srednjim biznisom koji se oslanja isključivo na lokalne uslove poslovanja i ukoliko vaš biznis zavisi od protoka ljudi i saobraćaja (lokacija), krajnje je vreme da se trgnete!

Povećan broj povezanih uređaja, pogotovu smart telefona i tableta, samo potvrđuje da su vaše postojeće i potencijalne mušterije koje su u pokretu uvek povezane na internet. Više ne postoji potreba za korišćenjem desktop/laptop uređaja kako bi neko pronašao proizvode ili usluge vaše kompanije. Štampani katalog žutih strana? Zaboravite na to! Svi tražimo informacije u realnom vremenu, brzo, ovde i sada.

Zamislite sledeći scenario. Pokvari vam se auto u gradu gde nemate poznanika i potrebno je da nađete majstora ili šlep službu kako bi otišli kući. Šta, nemate ili ne koristite automobil? Ok, evo onda drugog scenarija.

Šetate se sa vašom voljenom osobom, ogladneli ste i poželeli da večerate u vašem omiljenom restoranu, ali niste rezervisali sto. Odlazite tamo i konobar vam uz izvinjenje ljubazno kaže da je sve zauzeto i da će prvi slobodan sto da bude tek za sat vremena. Toliko ste gladni da biste pojeli slona, odlučujete da ne čekate ni minut i krećete da tražite drugo rešenje.

U oba scenarija prvo za šta se hvatate jeste mobilni telefon. Velika je verovatnoća da nećete da ga koristite kao telefon, već kao smart telefon. Takođe, velika je verovatnoća da nećete zvati neki broj telefona, već ćete posegnuti za starim dobrim Google-om ili nekom mobilnom aplikacijom koja bi pomogla da rešite svoj problem…

Sličnih scenarija ima mnogo u realnom životu i sigurno vam se nekad desio neki. Možda niste tražili restoran ili šlep službu, ali ste tražili broj telefona neke radnje, radno vreme, najbliži bankomat, lokaciju nekog objekta i sl.

 

Šta kaže majka statistika (lokalna)?

Krajem 2011 i početkom 2012. godine, procenat pretrage ključnih reči na Google-u putem mobilnih uređaja je bio nešto manji od 10% u ex YU regionu. Godinu dana kasnije, ta cifra je oko 20% za većinu ključnih reči.

Međutim, kada je u pitanju pretraga termina od interesa za korisnike koji su u pokretu i traže brzu informaciju o nečemu, ovi procenti idu i preko 20%. Malim testiranjem, uz pomoć Google AdWords alata za ključne reči dolazimo do potvrde toga. U nastavku se nalaze procenti lokalne pretrage nekih ključnih reči koje su, recimo, popularne među mobilnim korisnicima u Beogradu.

 

kolosej bioskop repertoar

42.94

usce radno vreme

42.30

delta city radno vreme

41.42

dezurne apoteke

35.41

bioskopi Beograd

32.76

stanica beograd red voznje

31.59

beograd autobuska stanica red voznje

31.42

red voznje beograd autobuska stanica

31.09

autobuska stanica red voznje beograd

31.05

kolosej usce

30.48

lasta red voznje

30.05

bioskop kolosej

30.02

taxi Beograd

29.55

dezurna apoteka

28.81

posta radno vreme

26.00

stanica bas Beograd

24.83

bioskop usce

24.82

red vožnje lasta

24.58

tv program

24.46

radno vreme

24.32

 

Šta to znači u praksi? To recimo znači da ključnu reč „kolosej bioskop repertoar“ čak 2 od 5 korisnika traži na svojim mobilnim uređajima. Čak 3 od 10 korisnika na isti način traže termin „taxi beograd“ ili „lasta red vožnje“. Da li vam ovo nešto govori? Ovo nam govori da…

 

Mušterija u pokretu koja vas traži je „Bog“

Šta razlikuje korisnika koji pretražuje na mobilnom uređaju i kućnom računaru?

Kada korisnik koji je u pokretu traži neki proizvod ili uslugu, on to ne radi jer mu je dosadno, već zato što ima prilično veliku potrebu za nečim u tom trenutku. Njemu treba brza informacija. Omogućite mu je da je lako i brzo pronađe, neka vaša ponuda bude konkurentna i primamljiva i eto vama zagaarantovane realne konverzije i nove (ili stare) mušterije.

Korisnici koji sede kod kuće za računarom i traže informacije o proizvodima i uslugama, neće tog trenutka ustati iz udobne fotelje i otići da kupe to što traže (osim ako nemaju mogućnost kupovine preko interneta i ukoliko im se baš žuri). Ti korisnici pretražuju, analiziraju, čitaju preporuke drugih ljudi, pitaju svoje prijatelje za savet, učestvuju u diskusijama, postavljaju pitanja drugim potrošačima itd. Kasnije ili sutra će možda kupiti to što vi prodajete, a možda i neće ukoliko ih mrzi, nemaju vremena, pada kiša, gledaju TV, imaju goste ili u trenutku smisle opravdanje koje je dovoljno dobro da momentalno zaborave da im vaš proizvod ili usluga zaista trebaju.

Šta kažu svetska istraživanja i ista ona majka statistika?

  1. Čak 88% korisnika koji pretražuju internet preko mobilnih uređaja preduzimaju neku akciju (kupovina, naručivanje, poziv za više informacija, odlazak na prodajno mesto itd) u roku od 24h.
  2. Čak 75% korisnika koji pretražuju internet preko mobilnih uređaja preduzimaju neku akciju u roku od 4h nakon pretrage.
  3. Čak 7 puta je veća šansa da će korisnik koji traži proizvode i usluge putem mobilnog uređaja izvršiti kupovinu, nego da je istraživanje izvršeno od kuće (desktop/laptop uređaji)

 

Mene već ima na Google-u na kompjuteru

Vrlo dobro! Verujemo da vam je Google već doneo neke mušterije do sada. Međutim, iako je to isti Google, nije isti njegov princip funkcionisanja i to što vas ima na Google-u na kompjuteru, ne znači da vas ima in a Google-u na mobilnom. Naprotiv, velika je verovatnoća da vas uopšte nema tamo.

Ne verujete? Testirajte svoju kompaniju, ukucajte u Googlu na mobilnom uređaju ključne reči za koje biste želeli da vas neko nađe. Nemojte kucati samo ime vaše firme, već i neki od usluga/proizvoda koji nudite. Idalje ne verujete? Pitajte vaše zaposlene, vaše prijatelje i vaše mušterije da učine istu stvar.

Ukoliko niste uspeli da se pronađete, ne ostaje vam ništa drugo nego da se bacite na rešavanje ovog problema. Ne zaboravite da je procenat broja pretraga na mobilnim uređajima već sada oko 50% u odnosu na ukupan broj pretraga i da će taj procenat idalje da raste!

 

Šta vam je činiti?

Mobile search” je nauka za sebe i nema puno ljudi u regionu koji su profesionalci u toj oblasti. Nije isto raditi na kampanjama za mobile search i za klasičan “desktop-laptop” search. Treba se voditi drugom logikom i staviti se u poziciju korisnika koji je u pokretu, te prilagoditi podešavanja kampanje njegovim potrebama. Drugačije se biraju ključne reči, geo-lokacija ima veliku važnost i ima dosta caka i trikova.

Međutim, ne trebate biti profesionalac da bi ste uradili neke osnovne stvari koje možda možete i sami. Evo par saveta koji vam mogu za početak svakako pomoći:

  1. Plaćeni Google oglasi. Ovo će vas definitivno postaviti na prvu stranicu Google-a za ključne reči koje izaberete. Neka se vaša reklama prikaže svima onima koji traže restoran u gradu, šlep službu ili automehaničara. Neka se prikaže i mapa gde ste i broj vašeg telefona, tako da korisnik odmah vidi koliko ste daleko od njega i ukoliko želi da vas pozove to može da učni samo jednim dodirom svog ekrana. Konkurencija nije velika, tako da još uvek imate dobre šanse.
  2. Mobile SEO. Istok Pavlović je u jednom od svojih najpopularnijih postova rekao: “Treba da imate na umu jednu bitnu stvar – optimizacija za Google je najefikasniji mogući marketing.” Tako je i u slučaju mobile search-a. Pod pretpostavkom da imate mobilnu verziju sajta, on treba da bude optimizovan za mobilne internet pretraživače.
  3. Google Maps i Google Places. Ovo vas ništa ne košta. Kreirajte vaše objekte na Google Maps i Google Places i dodajte u njima što više informacija relevantnih za vaš biznis.

Slika sa leve strane prikazuje neiskorišćen potencijal ovog vida reklamiranja – za ključnu reč “automehaničar beograd” prikazuje najbližu automehaničarsku radnju koja se nalazi čak u Rumi. Slika u sredini prikazuje kako je Lilly iskoristio Google places gde za ključnu reč “apoteka” prikazuje 3 najbliže (i jedine prijavljene) apoteke u odnosu na lokaciju gde je pokrenuta pretraga (Novobeogradski blok 44). Prikazane su daljina, adresa i dugme koje vam jednim klikom omogućuje da pozovete telefon bilo koje od ovih apoteka. Slika sa desne strane prikazuje 3 restorana koji su najbliži u odnosu na istu lokaciju pretraživanja. Kao što se vidi, nisu baš blizu bloka 44. Takođe imaju opciju za direktno pozivanje broja telefona.

Bez obzira na to za koji ćete se metod odlučiti, da li ćete plaćati oglase ili raditi na optimizaciji vašeg mobilnog sajta, nemojte više čekati. Preduzmite akciju i postavite vaš biznis tamo gde mu je i mesto – pre i ispred drugih.

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

6 Responses to “Šta je “mobile search” i zašto je potreban vašem biznisu?”

  1. Mušterija u pokretu koja vas traži je „Bog“

    Ko ovo ne shvati i ne primeni u narednom periodu … manjak profita

  2. Bravo, napisali ste odličan i vrlo koristan post, sa dosta primera iz prakse i statistike.
    U vezi sa tim, možete li da navedete izvor za statističke podatke koje ste pomenuli u tekstu?
    Pozdrav.

    • Hvala puno na komentaru Miroslave, drago mi je da ti se dopao članak. :)
      Statistika procenata pretrage navedenih ključnih reči se dobija prostom računicom i poređenjem koliko puta su navedene ključne reči tražene na mobilnim i desktop/laptop uređajima, a analiza je vršena uz pomoć Google-ovog alata za ključne reči. Ovaj metod u svojim rezultatima nije 100% precizan, ali je više nego dovoljan za ovakvo jedno istraživanje.
      Što se tiče procenata “svetskih istraživanja”, izvor informacija je portal emarketer.com

  3. Iako je daleko od moje struke post mi je baš zadržao pažnju, sjajan je!

    Imam jednu observaciju u vezi sa oviim- na mob pretrazi mi ne izlaze plaćeni oglasi(ili bar meni tako izgleda). Iako mi lično to odgovara, gledano sa strane firme volela bih da znam da li to uopšte može da se plati i da li se plaća odvojeno?

    Hvala….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.