Kako kreirati brendiranu mobilnu aplikaciju?

Mobilni telefon više nije samo telefon. To je mobilni multifunkcionalni uređaj i često ga nazivaju „pametnim“ jer je postao naprava koja je mnogo više od mobilnog telefona. On nam omogućuje da preko njega možemo da radimo neke cool stvari, a ne samo da vodimo telefonske razgovore i šaljemo SMS poruke. Mobilni uređaj nam pomaže da bolje organizujemo svoje vreme, ali i da ga kvalitetno utrošimo na zabavu, savetuje nas i vodi do mesta gde možemo da jedemo ili pijemo kafu, gde da nađemo neke povoljne ponude za kupovinu i slično.

Za marketare je to savršen komunikacioni kanal pomoću kojeg se može brzo i efikasno doći do potrošača. Svoje mobilne uređaje vlasnici skoro uvek nose sa sobom, tako da marketinška poruka može doći do potencijalnih potrošača, faktički, bilo kad i gde. Ukoliko marketari primenjuju odgovarajuće mehanizmime pomoću kojih se aktivira naša potreba za kupovinom, ovaj vid marketinga može da dâ fenomenalne reziltate. Kako to postići? Ima više načina, a jedan od njih je upravo kroz brendiranu mobilnu aplikaciju. Pun pogodak su one aplikacije koje su lake za korišćenje, a omogućuju korisnicima da, u trenutku kada im to najviše treba, dobiju izvesnu “opipljivu” vrednost kroz neki primamljive sadržaje u mobilnoj aplikaciji.

I ključ je upravo tu. Omogućiti korisniku da dobije nešto što zaista ima neku vrednost. Mnoge kompanije upravo tu greše jer razvijaju brendirane aplikacije koje nemaju ništa drugo osim informacije o svojoj komercijalnoj ponudi ili jednostavnu video igru koja će korisniku kratko vreme biti zanimljiva. Ovakve aplikacije imaju veoma kratak životni vek na mobilnim uređajima korisnika i brzo bivaju obrisane.

 

Šta može da bude vrednost koju nudite?

Ovo bi trebalo vi da znate najbolje. To može biti informacija od značaja, kupon sa popustom, poklon vaučer ili nešto drugo. Evo primera brendirane mobilne aplikacije jednog noćnog kluba u Indiji. U zavisnosti od doba dana kada se aplikacija koristi, korisnik može da dobije popust, jednostavnost poziva pravog telefonskog broja u pravo vreme ali i savet u vidu informacije.

U nastavku su date ključne stavke koje treba dobro razmotriti pre nego što krenete u avanturu kreiranja brendirane mobilne aplikacije.

 

Šta je to što korisnici traže?

Pre svega, morate da znate koji je to tip sadržaja kojim ćete privući korisnike da preuzmu i instaliraju vašu aplikaciju. Jako je bitno i da predvidite i nivo njihovog angažovanja u vidu vremena provedenog u samoj aplikaciji. Najbolje je da se stavite u poziciju potencijalnog korisnika aplikacije i pokušate da osmislite ceo scenario, tj da predvidite čitav proces, od pronalaženja aplikacije, načina preuzimanja i instalacije, ali i njenog korišćenja.

Šta je to što kroz brendiranu aplikaciju možete da im pružite, a da se to već ne nalazi na vašem web sajtu ili promotivnoj brošuri? Da li korisnici vaše aplikacije žele samo brz pristup najsvežijim informacijama ili žele neko interaktivno korisničko iskustvo kroz sadržaj koji će im održati pažnju?

Pre nego što kreirate svoju brendiranu mobilnu aplikaciju, izdvojte dovoljno vremena da racionalno sagledate šta njen korisnik zaista želi i kako će je koristiti. Pored toga, obavezno smislite način na koji ćete lako moći da osvežavate sadržaj, pružajući korisniku najnovije informacije vezane za vaš brend.

 

Web aplikacija ili “native” aplikacija?

Onog trenutka kada već odlučite da ćete kreirati mobilnu aplikaciju, potrebno je da donesete odluku da li ćete raditi mobilnu web aplikaciju ili „native“ aplikaciju koja se razvija za određene operativne sisteme (Andorid, iOS, BlackBerry, Windows itd.) Kao i bilo koji softver koji koristite na svom kompjuteru, „native“ aplikacija na samom mobilnom uređaju obrađuje, čuva i prikazuje različite tiove sadržaja.

Tehnološki napredne „native“ aplikacije u najvećem broju slučajeva komuniciraju sa aplikacijskim web serverom kako bi se vršila sinhronizacija i razmena podataka. Za takvu aktivnost, neophodno je da je data traffic bude aktivan, bilo putem Wi-Fi ili 3G (4G) konekcije.

Sa druge strane mobilna web aplikacija preuzima sadržaj sa neke web lokacije. Uređaji, kao što su iPhone, iPad i Android mogu da čuvaju kopiju sadržaja na svojoj lokalnoj memoriji i na taj način da funkcionišu i u offline režimu, ali je tada usability veoma ograničen.

 

Šta izabrati?

Potrebno je da sagledate nekoliko stvari prilikom donošenja odluke koji tip mobilne aplikacije odabrati.

1. Želite da vaša mobilna aplikacija bude dostupna na Android Marketu ili Apple App Store-u?

Ukoliko je vaš odgovor potvrdan, nemojte više razmišljati, treba vam “native” mobilna aplikacija, jer drugi načini da ovo postignete ne postoje. Čak iako aplikacija pristupa samo postojećim web sadržajima, “native” aplikacije imaju mogućnost da obrade i čuvaju podatke na samom uređaju.

2. Da li želite da korisnici mobilne aplikacije svuda i uvek mogu da pristupe vašoj mobilnoj aplikaciji?

Ukoliko su u oblasti koja je slabo pokrivena mobilnim signalom ili ukoliko su u avionu sa uključenim “airplane” režimom, konekcija sa webom nije ostvarljiva, te nije moguće prikazati sadržaj koji se nalazi negde online. Ukoliko vaša mobilna aplikacija pruža, ranije pomenutu, vrednost samo dok je u online režimu, da li će to dovoljno zadovoljiti korisnike da je i tada koriste? U tom slučaju trebate da razmislite kako ćete ih motivisati da koriste aplikaciju i kada nemaju mogućnost pristupa webu.

 3. Na koji način ćete osvežavati sadržaj mobilne aplikacije?

Kao i kod onih web sajtova na kojima se sadržaj ne osvežava redovno i kod aplikacija koje funkcionišu po istom principu dolazi do istog scenarija – korisnici prestaju da je koriste, a kasnije je i brišu. Mobilne web aplikacije povlače informacije sa nekog web sajta, tako da je u tom slučaju potrebno da osvežavate sadržaj tog web sajta. Sa druge strane “native” mobilne aplikacije obično zahtevaju redovan update aplikacijskog servera, što nije tako mali posao. Drugi scenario je redovno objavljivanje novih, update-ovanih verzija aplikacija, te obaveštavanje korisnika da preuzme novu verziju. Ukoliko ovo prečesto radite, korisnik lako može da se razočara, jer verzija aplikacije koju trenutno ima ne sadrži nove relevantne informacije koje su mu u tom trenutku potrebne.

 

Brendirana mobilna aplikacija će svakako doprineti poboljšanju vašeg poslovanja. Svest o vašem brendu će svakako porasti među vašim korisnicima i mnogi od njih će zbog toga postati lojalni vašem brendu. Dobar primer domaće aplikacije sa puno lojalnih korisnika jeste Android aplikacija medijskog servisa B92 koja svakodnevno beleži povećanje broja downloada i veliko zadovoljstvo onih koji je koriste.

U svakom slučaju nemojte žuriti kada odlučujete kakvu brendiranu aplikaciju želite da imate, koji sadržaj ćete u njoj predstaviti i koja je vrednost za krajnjeg korisnika. Dobro razmotrite sve navedene aspekte jer ono što sigurno ne želite jesu nezadovoljni i razočarani korisnici.

 

 

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

2 Responses to “Kako kreirati brendiranu mobilnu aplikaciju?”

  1. elefteros says:

    I? Kako kreirati aplikaciju?

    • Aleksandar Petković says:

      Ukoliko si mislio na proces programiranja, kreiranja korisničkog interfejsa i sl, mogu da preporučim brojne sajtove koji se bave tom tematikom. Ovde je u pitanju isključivo marketinški i konceptualni pristup.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.