Kako optimizovati mobilnu aplikaciju da bi se bolje rangirala na marketu?

Kako da korisnici pronađu baš vašu iglu u plastu sena? Trenutno postoji skoro 1.7 miliona mobilnih aplikacija. Recimo da je jedna od njih vaša. Kolike su šanse da se korisnik odluči baš za nju prilikom pretrage i izbora? Kako vreme odmiče, broj aplikacija sličnih vašoj će se povećavati, i vaše će šanse biti sve manje. Realno, tako ne mora da bude ukoliko ne sedite skrštenih ruku.

Pre par meseci je na portalu MarketingITD napisan sjajan članak o lansiranju i promociji mobilnih aplikacija i o tome koji su osnovni koraci neophodni kako bi promotivni napori urodili plodom i doneli veći broj downloada i sve ono što povećanje tog broja vuče za sobom (popularnost aplikacije, zarada itd). Postoje dve vrste  aktivnosti za ostvarivanje boljeg učinka prilikom lansiranja nove mobilne aplikacije:

  1. App Store Optimization(ASO)
  2. Marketing/ PR aktivnosti

Oba načina su bitni i veoma specifični u procesu planiranja i egzekucije. U ovom postu ćemo se baviti samo App Store SEO-om (ASO), jer za razliku od marekting napora, za njega ne morate da prodate bubreg kako bi taj novac uložili i ostvarili merljiv uspeh. Drugim rečima, uz ASO ne morate plaćati reklamu da biste ostvarili ciljeve. ASO je pogotovo bitan ukoliko nemate puno iskustva u marketingu i moćnu marketinšku i PR mašineriju iza sebe.

Pred vama je ultimativni vodič “Kako optimizovati mobilnu aplikaciju da bi se bolje rangirala na marketu?” ili kako da korisnici pronađu baš vašu iglu u plastu sena? Praćenjem ovih jednostavnih saveta uštedećete vreme i novac,  i zabeležiti veći broj downloada, samim tim i prohoda.

Šta je ASO?

App Store Optimization je skup aktivnosti koji se primenjuje u trenutku kada imate završenu mobilnu aplikaciju, ali je još uvek niste “okačili” na market. Upravo taj trenutak  je prilično važan za budući (ne)uspeh vaše mobilne aplikacije. Tada ćete imati priliku da mnoge stvari uradite u svoju korist ukoliko posvetite samo malo pažnje i dodatnog vremena. Velika verovatnoća je da ćete u tome i uspeti jer kreatori drugih mobilnih aplikacija (koji su vam direktna konkurencija),još uvek nisu pročitali ovaj post J. Šalu na stranu, preko 80% aplikacija nema nikakav ili veoma slab ASO čime su njihovi kreatori sebi u startu pucali u nogu. Tu je vaša šansa!

Ukratko, da bi olakšali pronalaženje vaše aplikacije onima koji je traže, potrebno je da optimizujete neke njene elemente (naziv aplikacije, ključne reči, opis aplikacije itd.) koji su bitni za sam proces “kačenja” nove mobilne aplikacije na market.

ASO vam neće pomoći da se vaša aplikacija nađe u TOP 50 ili TOP 100 u nekoj od glavnih kategorija, ali će vam pomoći da dobijete znatno povećanje broja downloada nego što bi inače dobili da nemate nikakav ASO. Međutim, ono što je važnije i od toga, dobićete korisnika aplikacije koji je relevantnom pretragom došao do nje – našao je ono što je tražio. Na vama je da ga kvalitetnim sadržajem, dizajnom i aplikacijom koja radi brzo i stabilno zadržite tu gde jeste – što dalje od dugmeta na kome piše UNINSTALL.

Evo malo statistike iz rukava. Imajte u vidu da uz prosečno popularnu nišu vaše osrednje kvalitetne aplikacije, ASO može da vam donese:

  • Povećanje od 100 do 800 downloada dnevno, ukoliko je vaša aplikacija besplatna za download (na osnovu ovoga, sami izračunajte prihod od mobile ads-a koji koristite – ako koristite).
  • Povećanje prihoda od downloada od 50 do 500 USD dnevno, ukoliko se vaša aplikacija plaća pri downloadu ili ukoliko imate in-app purchase model plaćanja u samoj aplikaciji.

Ako pokušate da na mesečnom i godišnjem nivou izračunate kolike su ove brojke koje prikazuju ništa drugo osim povećanja vaših osnovnih parametara i postojećih prihoda, verujem da vam se u mislima pojavio lik Baje Patka i trezora punog žutih metalnih novčića. Naravno, ove cifre nisu ništa posebno ukoliko ste vi velika kompanija sa puno zaposlenih, razvijate mobilne aplikacije na veoma visokom nivou kao posebne R&D projekte za sebe ili vaše klijente i imate zavidnu referentnu listu. Ali sa druge strane, za one-man-show developere i mikro digitalne agencije itekako jesu.  ASO je cost-effective način da značajno povećate broj downloada.

Developer mobilnih aplikacija koji sigirno koristi ASO :)

Developer mobilnih aplikacija koji sigirno koristi ASO :)

 

Na šta obratiti pažnju?

Da bi mobilna aplikacija imala dobru ASO optimizaciju, potrebno je da obratite pažnju na više različitih parametara. Krenimo redom.   

1. Pronalaženje dobrih ključnih reči

Ovo je najbitnije. Morate pažljivo da birate ključne reči koji će ići uz vašu aplikaciju. Na žalost, ne postoji nikakav zvaničan alat od strane Google-a ili Apple-a koji će vam pomoći da saznate više detalja o tome koje ključne reči korisnici traže na marketima aplikacija. Mala je verovatnoća da će takvo nešto ikada postojati, jer već 6 godina koliko postoje njihovi marketi aplikacija, ovakav alat nije ugledao svetlost dana. Ipak, iako ne postoji, to ne znači da ste u slepoj ulici i da pronaleženje ključnih reči nije moguće.

Najjeftiniji (čitaj besplatan) alat koji možete da koristite za ovu namenu je Google Adwords’ keyword tool. Rezultati koje dobijete od njega se ne odnose na pretraživanje marketa aplikacija, već za generalnu pretragu interneta, ali su i oni kao takvi, dobar pokazatelj na tip ključnih reči koje korisnici pretražuju i na marketima aplikacija. Na primer, ukoliko imate aplikaciju sa foto galerijama Anđeline Džoli, želećete da znate da li je više tražena fraza “Angelina Jolie Pics”, “Photos of Angelina Jolie”, “Angelina Jolie Images” ili pak “Posters of Angelina Jolie“. Odgovor na ovo pitanje može da vam da ovaj Google-ov alat.

Takođe, ukoliko tražite ideju za vašu narednu aplikaciju, Google-ova Keyword Tool vam može biti od pomoći.  Na osnovi njega možete da vidite koji tip aplikacija korisnici traže češće. Ukoliko pronađete ključnu reč koju korisnici prilično puno traže, a da je pri tom konkurencija za bidovanje te ključne reči veoma niska, na dobrom ste putu da imate dobitnu kombinaciju.

Treba pokušati i sa pretragom željene ključne reči u polju za pretragu na samom marketu aplikacija. Na osnovu onoga što dobijete kao rezultate upita možete da vidite šta vam sam market vraća kao sugestije, koliko ima drugih aplikacija među top rezultatima pretrage i koje su ključne reči oni koristili za svoju optimizaciju (ukoliko su je uopšte radili). Onda isto to uradite za druge slične ključne reči i uporedite dobijene rezultate. Na kraju dana, sve te kombinovane pretrage će vam pomoći da sakupite dovoljan broj različitih ključnih reči koje bi odgovarale vašoj aplikaciji. Sve ovo će vam dosta toga reći o tome koje ključne reči je najbolje da odaberete.

Varijacije slične ključnih ključnih reči i TOP 5 redosled u zavisnosti od termina pretrage.

Varijacije slične ključnih ključnih reči i TOP 5 redosled u zavisnosti od termina pretrage.

Ukoliko imate poveći budžet za promociju vaše aplikacije, jedan od komercijalnih alata za istraživanje ključnih reči i ASO aktivnosti je Mobile Dev HQ   

2. Naziv aplikacije

Ovo je nabitnije polje koje treba popuniti prilikom objavljivanja vaše mobilne aplikacije. Tu unosite najrelevantniju ključnu reč iz  prethodne pretrage. Ako na marketu već postoji nekoliko aplikacija koje se zovu “Pictures of Angelina Jolie”, a vi ste uvideli da je to najbolja ključna reč za vas, tada ipak izaberite drugu ključnu reč koja ima niži prioritet u vašoj pretrazi, kako biste se razlikovali od drugih aplikacija po samom nazivu. Takođe, možete probati sa dodavanjem neke popularne reči u naziv aplikacije kao što su “Free”, “Best”, “HQ”, “Sexy”. Dodajte to na ključnu reč koja je vaš prvi izbor, te će se tako naziv ipak razlikovati od ostalih koji nemaju tu jednu dodatnu reč.

Ipak, upamptite da je relevantnost najbitnija. Ukoliko recimo dodate reč “Sexy”, a u slikama na vašoj aplikaciji ne dominiraju slike Anđeline Džoli koje su provokativne i sexy, u problemu ste. To nije ono što je korisnik tražio i želeo da downloaduje. Vaša aplikacija će ubrzo biti obrisana i na gubitku ste.    

3. Ime developera/publishera

Mislite da nije logično da ime developera ili publishera utiče na pozicioniranje vaše aplikacije? Varate se. Ovo ime može da ima značajan uticaj na rangiranje. Preporučuje se da se naziv developerske kompanije ili publishera vezuje za sam tip aplikacije kako bi se aplikacija bolje pozicionirala. Čak se preporučuje da za različite tipove aplikacija stavljate različite nazive publishera. Ovo svakako nije dobra ideja ako želite objedinjeni portfolio svega što ste radili pod jednim imenom – vašim ličnim imenom ili imenom kompanije koja stoji iza aplikacija. Međutim, ukoliko vam je bitniji većisaobraćaj i broj korisnika, možete se poslužiti ovim trikom.

Ukoliko recimo imate aplikaciju “Pictures of Angelina Jolie”, a stavite da je ime publishera “Images Dev” – bićete rangirani i za “Pictures” i za “Images”. Možda vam je sada jasno zašto se neki publisheri nazivaju nekim čudnim imenima neprikladnim za naziv kompanije.   

4. Opis aplikacije

Ovde se pristup razlikuje kod App Store-a i kod Google Play-a.

Kod App Store-a ovo nema nikakve veze i zato se trudite da vaš opis bude što privlačniji za korisnika. Budite maštoviti i kreativni u smišljanju opisa koji će naterati korisnika da downloaduje vašu aplikaciju.

Kod Google Play-a stvari nisu baš jasne. U uputstvu koje je dao Google ne postoji nikakva preporuka vezana za ovo polje, tako da vredi pokušati sa unusom ključnih reči. Ipak, nemojte zavaravati potencijalnog korisnika tako što biste naveli nešto što nije relevantno samoj aplikaciji.  Mrzeće vas i korisnik, a možete osetiti i Google-ov gnev.   

5. Polje za unos ključnih reči

Udrite! Ovo je polje gde treba ubaciti sve varijacije ključnih reči koje ste prethodno pronašli. Kod App Store-a se jednina i množina kod ključnih reči tretiraju zasebno, imajte to na umu. Ipak, ne preterujte jer imate maksimalno 100 karaktera za vaše ključne reči.   

6. Ikonica aplikacije

Ikonica nema nikakve veze  sa time kako će biti rangirana vaša aplikacija, ali imajte na umu da je to prva (vizuelna) stvar koju korisnik vidi kada se susreće sa činjenicom da i vaša aplikacija postoji. Unajmite profesionalog dizajnera da vam uradi ikonicu jer ne postoji druga šansa za prvi utisak.    

7. Slike/video

Ova vrsta dodatne promocije ne može nikako da vam škodi. Slike i screenshotovi su već standard koji treba isporučiti zajedno sa aplikacijom. Možda je malo veći napor uraditi video koji objašnjava šta korisnici mogu da očekuju od vaše aplikacije, ali niko od vas ne očekuje da to bude profesionalni video visokog kvaliteta.   

8. Eksperimentišite

Možda je u ovome glavna caka. Ispratite rezultate svake vaše aktivnosti. Niko ne garantuje da rezultati neće biti bolji ako narednog puta ne odaberete neke druge ključne reči kao dominantne. Eksperimentišite i pratite kako te promene utiču na broj downloada vaše aplikacije.

Dobra stvar kod Google Play-a je što su promene prilično brzo vidljive na samom marketu , dok kod App Store-a mora da prođu dobre dve nedelje da bi se ove ASO promene prikazale uživo.

Umesto zaključka

Kao što vidite ASO nije previše komplikovan. Potrebno je samo malo vremena, dobre volje, istraživanja, eksperimentisanja i zdravog razuma. Marketi sa aplikacijama postaju svakim danom sve veći i veći i vašoj aplikaciji konkurencija svakim danom sve žustrije duva za vrat. Ne dozvolite da kvalitet vašeg rada ostane neprimećen, a da pri tom vi sedate skrštenih ruku.

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.