Šta je HTML5 i koliko je važan za mobilni marketing?

Činjenica je da su mobilne aplikacije doživele svoju najveću ekspanziju u 2010. i 2011. godini. Veliki novac je u igri i to je značajno odredilo pravac razvoja mobilne industrije. Međutim, vremenom je velikim brojem najrazličitijih mobilnih aplikacija došlo do zasićenosti tržišta, te je postalo sve teže snaći se u moru aplikacija koje nam nude najpopularniji marketi. Između ostalog, ovo je jedan od glavnih razloga zašto je u 2012. godini njihova popularnost počela da stagnira.

Usled tehnološkog razvoja dolazi do toga da mobilne aplikacije evoluiraju u svoj sledeći oblik – mobilne web aplikacije. Predviđa se da će 2012. i 2013. godina biti posvećene upravo mobilnim web aplikacijama. Jedan od mogućih razloga ovakvog predviđanja leži u činjenici da postoji dosta entuzijazma koji se pojavio oko uvođenja HTML5 standarda.

Oni brendovi, retaileri i marketing agencije koji su early adopteri su veoma brzo shvatili prednosti koje donosi mobilni web. Pre svega, lakše dolaze do većeg broja korisnika, jer, nebitno od proizvođača uređaja i operativnog sistema na njemu, vlasnici svih smart telefona će moći da koriste HTML5 aplikacije. Time je fleksibilnost ovih aplikacija znatno veća od onih koje su native. Ono što je takođe prednost jeste i količina novca koje je potrebno izdvojiti za razvoj ovakvih aplikacija. Daleko je povoljnije razviti mobilnu web aplikaciju koja će funkcionisati na svim platformama smart telefona, nego posebno razvijati native aplikacije za Android, iPhone, Blackberry, Windows itd. Da li znate nekog ko ne želi da dopre do većeg broja ljudi iz svoje ciljne grupe uz bolje efekte, a da pri tom treba da plati manje?

Šta je HTML5?

 

Postoji dosta zbunjujućih tumačenja šta je HTML5, kako izgleda i čemu on zapravo služi. Mnogim ljudima je to sinonim za web sajtove koji su rađeni u Flash-u, ili za mobilne web sajtove koji koriste CSS3 i JavaScript.

U suštini, HTML5 je poslednja verzija standardnog HTML-a, jezika koji služi za struktuiranje i predstavljanje sadržaja koje vidimo kada smo na internetu.

Specifikaciju HTML-a nadgleda World Wide Web konzorcijum (W3C). Kako to predstavlja prilično obiman posao sa puno standarda i normi koje valja ispoštovati, njihov posao oko HTML5 standarda još uvek nije završen. Procenjuje se da će ovaj standard dobiti svoj potpuni i finalni oblik tek na proleće 2014. godine.

Ipak, kako su najbitniji detalji HTML5 specifikacije već neko vreme objavljeni i široko prihvaćeni, kompanije kao što su Mozilla Firefox, Google Chrome, Opera i sl. već koriste dobar deo funkcionalnosti HTML5 standarda u svojim najnovijim browserima. Ovo su ispratili i mobile web developeri i sada kroz svoje mobile web aplikacije mogu da rade stvari kao što su lokalno skladištenje podataka (mnogo veće mogućnosti nego uz pomoć cookies-a), izvlačenje geografske lokacije uređaja, korišćenje canvas-a itd.U nastavku su navedene neke HTML5 funkcionalnosti zbog kojih je razvoj aplikacija za mobilne uređaje dobio potpuno novu dimenziju:

  • Geo lokacija: pojednostavljeno je precizno utvrđivanje lokacije tako što je omogućen pristup i korišćenje GPS API-a
  • Canvas: dozvoljava kreiranje različitih grafičkih elemenata, animacija, i igrica za 2D projekcije na ekranu
  • Ugrađeni video i audio: omogućuje direktan pristup multimedijalnim sadržajima u okviru web stranice
  • Pristup dokumentima: omogućuje direktan pristup slikama, audio fajlovima, email attachment-ima i drugim dokumentima sa mobilnog uređaja direktno iz browser-a
  • Unapređena forma za unos podataka: sada je moguće koristiti mnogo kompleksnije forme za unos podataka sa ugrađenim sistemom za proveru njihove validnosti direktno iz samog browser-a
  • Lokalno skladištenje i offline keširanje podataka: omogućuje da web aplikacije funkcionišu kao native aplikacije tako što mogu da pristupaju podacima koji su lokalno sačuvani, čak i kada ne postoji internet konekcija
  • Web workers-i: ovim se ubrzava obrada sadržaja web sajta bez negativnog uticaja na performanse. Ovo se ostvaruje tako što se pozadinske skripte izvršavaju direktno u samom browser-u i totalno nezavisno od skripti korisničkog interfejsa

 

HTML5 je budućnost

Koji mobilni uređaji trenutno podržavaju HTML5?

 

Uglavnom svi smart telefoni koji se danas mogu naći na tržištu poseduju internet browser-e koji podržavaju HTML5, JavaScript i CSS3. Tu spadaju iOS, Android, Windows Mobile, Blackberry i ostali smart uređaji, bez obzira na to da li su telefoni i tableti.

Ovo omogućava kompanijama da razvijaju svoje mobilne sajtove sa naprednim grafičkim sadržajima i sa bogatim multimedijalnim funkcionalnostima koje ostavljaju veoma jak vizualni utisak. Sa pojavom HTM5 standarda, mobilni web predstavlja definitivno najbolju opciju za efektivnu cross-platform mobilnu strategiju koja je primenjiva na na svim uređajima, nezavisno od operativnog sistema. Takođe, cena razvoja je daleko niža nego prilikom razvoja native aplikacija.

Verovatno uskoro nećemo videti neku masovniju upotrebu funkcionalnosti koje pruža ovaj standard, sve dok HTML5 ne postane široko prihvaćena tehnologija koja će se najnormalnije koristiti i kod browsera na mobilnim uređajima, ali i kod desktop/laptop računara.

 

Sve počinje od mobilnog weba

 

Ukoliko ste već uložili novac u razvoj vaše native mobilne aplikacije, to ne treba da vas brine. Native aplikacije koje su kreirane tako da već kod prvog korišćenja izazivaju WOW efekat će lako usaditi poverenje kod korisnika i uticati pozitivno na mišljenje o vašem brendu. Ustvari, ukoliko imate reprezentativnu mobilnu aplikaciju, posedovanje mobilnog web sajta vam može samo pomoći da je na pravi način ispromovišete.

Mobilni web sajt je mesto gde dolaze korisnici kada u browseru mobilnog telefona unesu URL vašeg sajta ili do njega dođu uz pomoć Google ili neke druge pretrage. Nakon toga, sistem prepoznaje da je zahtev za pregledom vašeg sajta došao sa mobilnog uređaja, te korisnika preusmerava na neki od poddomena ili potpuno nov domen na kome je smeštena verzija vašeg web sajta prilagođenog za korišćenje na mobilnim uređajima. Pored native mobilne aplikacije koja ovde može biti predstavljena (kao i mogućnost za njeno lako preuzimanje), na mobilnom web sajtu možete prikazati čitav spektar vaših CRM ili marketinških aktivnosti koje se odnose na mobilne uređaje. To npr. mogu biti SMS kampanje, kampanje sa QR kodovima, mobilni kuponi za povlašćenu kupovinu, baneri za mobilno oglašavanje, prijava za SMS vesti ili e-mail bilten, integracija sa društvenim mrežama i sl.

Upravo iz ovih razloga, prisustvo vašeg brenda na mobilnom webu treba da bude polazna tačka vaše kompletne mobilne strategije.

Mnogi brendovi i kompanije ne čekaju proleće 2014. godine i kompletno usvajanje svih HTML5 standarda. Shvatili su da na ovaj način mogu da dopru do velikog broja korisnika mobilnih uređaja, a da pri tom ne potroše čitavo malo bogatstvo za razvoj native mobilnih aplikacija. I sa ovim “malim” skupom HTML5 funkcionalnosti dostupnih u ovom trenutku, mobilni web sajtovi već sada mogu da pruže više nego zadovoljavajuće korisničko iskustvo vlasnicima smart telefona.

Skenirajte QR kodove u nastavku i pogledajte kako izgledaju neki zanimljivi primeri mobilnih web sajtova:

Primeri HTML5 mobilnih web sajtova

Primeri HTML5 mobilnih web sajtova

Ne čekajte proleće 2014. godine. Suviše je daleko da bi vaš biznis trpeo do tada.

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.