Mobilni web sajt ili mobilna aplikacija?

Ukoliko se nađete u situaciji da treba da izaberete način komunikacije sa vašim klijentima koji uključuje njihovu aktivnost putem mobilnog telefona, za šta bi ste se radije odlučili, za mobilni web sajt ili za mobilnu aplikaciju?

 Za šta god da se odlučite, znajte da nećete pogrešiti. Najbolji rezultati se postižu upravo kombinacijom mobilnih aplikacija i mobilnih web sajtova jer se ovi koncepti međusobno dopunjuju funkcionalnostima. Gledajući ponaosob, oba ova koncepta mobilnog marketinga su veoma efikasna i svaki od njih ima svoje prednosti. Samim tim, logično je da svaki od ovih koncepta ima i svoje nedostatke. Ovaj tekst je upravo o tome, moći ćete na jednom mestu da se upoznate sa prednostima i nedostacima mobilnih web sajtova i mobilnih aplikacija.

 Aplikacije za mobilne telefone se u 2010. i 2011. godini smatraju za granu mobilnog biznisa sa najvećim trendom rasta, kako po pitanju eksploatacije, tako i po pitanju profita koji se ostvaruje. Velika borba između Android marketa i App Stora uveliko traje, armije developera ova dva tabora su svakim danom sve brojnije, a po svemu sudeći, ovom ratu će se uskoro pridružiti i neki novi učesnici koji za sada samo tiho posmatraju iz prikrajka.

 Bez obzira na to, kompletan internet se polako ali sigurno prebacuje i na Mobile. Čak i u Srbiji, mogućnost korišćenja interneta putem mobilnog telefona je sve dosupnija i sve jeftinija. Broj pregledanih internet strana putem browsera mobilnih telefona svakim danom sve više raste. Glavni razlozi za to su vreme (koje je sve kritičniji resurs u našim životima) i komfor koji nam je na ovaj način dostupniji nego uz korišćenje desktop ili laptop računara. Imamo potrebu da informaciju dobijemo brzo, da određenu uslugu možemo da ostvarimo dok smo u pokretu. Eksperti predviđaju da će do 2015. godine broj pregledanih internet strana putem mobilnih telefona biti veći od onih koje su pregledane putem laptop ili desktop računara. Najbolji dokaz za to jeste trend koji Facebook beleži na globalnom nivou. U ovom trenutku postoji preko 250 (od 700) miliona korisnika koji pristupaju Facebook-u preko mobilnog telefona.

Vođeni logikom da danas veliki broj kompanija, organizacija i institucija već poseduje korporativni web sajt koji je namenski pravljen tako da bude prilagođen za desktop ili laptop korisnike, dolazimo do zaključka da će, pre ili kasnije, svi oni imati potrebu da poseduju i mobilne verzije svojih web sajtova. Na taj način mobilni web sajt se postavlja kao prioritet u odnosu na izradu bilo kakve mobilne aplikacije, bila ona informativnog ili zabavnog karaktera. Mobilna aplikacija može i treba da bude nešto što izgleda lepo, sa svim grafičkim elementima i modernim widgetima koji je krase, odnosno, naprednim funkcionalnostima koje su u njoj sadržane, međutim…

 

Činjenice o mobilnom webu i mobilnim aplikacijama

Iako mobilni telefoni koriste različite platforme i operativne sisteme, mobilni Web sajt je definitivno nešto što se prilagođava svakom telefonu, nezavisno od toga šta ga pokreće. Prilikom njegove izrade, posebno se vodi računa o tome šta je to što, u odnosu na primarni web sajt, treba da stoji od informacija na mobilnom web sajtu.

Mobilni web sajt treba da sadrži one informacije koje su najpotrebnije korisniku koji je u pokretu, imajući u vidu obavezu da navigacija kroz sam mobilni web sajt bude laka, brza i intuitivna. Odbacivanje funkcionalnosti, sadržaja i informacija koje nisu u velikoj meri neophodne korisniku mobilnog web sajta smanjuje vreme potrebno za pristup samom sajtu. Brzina pristupa je takođe određena i time kako su informacije i sadržaji formatirani i prikazani krajnjem korisniku.

Cilj je dobro poznat iz škole klasičnog weba – povećati usability uz što lakšu navigaciju i mogućnost pregleda teksta i ostalih sadržaja.

Mobilna aplikacija, u osnovi, ima isti taj cilj – organizovati sadržaj tako da korisnik može lako i brzo da je koristi pri čemu će dobiti sve neophodne informacije.

B92 - mobilna aplikacija i mobilni web sajt

 

Razlike između mobilnih web sajtova i mobilnih aplikacija

Prvo, i za mnoge najvažnije, jeste upravo CENA IZRADE. Grubom, ali prilično tačnom računicom dolazimo do zaključka da je u proseku izrada mobilnog web sajta čak oko 3 puta jeftinija od izrade mobilne aplikacije.

Svi ostali faktori koji će ovde biti navedeni se uglavnom dotiču tehničkih karakteristika kao što su download sadržaja i mogućnost pristupa.

  • Bez obzira na uređaj kojim pristupamo web sajtu, nebitno da li je u pitanju verzija za desktop ili mobilni telefon, uvek dobijamo informacije koje su up-to-date u odnosu na našu prethodnu posetu tom web sajtu. Prilikom svakog pristupa dobijamo najsvežije informacije, dok je kod mobilne aplikacije stvar malo drugačija. Ukoliko ima nekih promena (a obično ih ima), potrebno je da najpre downloadujemo update same aplikacije, sačekamo sinhronizaciju aplikacije sa upravo downloadovanim update-om, pa tek onda da pokrenemo aplikaciju kako bi dobili informacije svežijeg datuma. Download update-a se često ne vrši automatski po pokretanju aplikacije, što može predstavljati dodatnu poteškoću samom korisniku. Čak i da se izvršava automatski, svakako je potrebno sačekati vreme koje je neophodno za to. Nije redak slučaj da je potrebno platiti za gore pomenuti update, dok je pristup samom mobilnom web sajtu najčešće potpuno besplatan (ukoliko zanemarimo trošak koji nastaje protokom podataka)
  • Iako je mobilna aplikacija često besplatna za krajnjeg korisnika, postoji dosta slučajeva gde je određen iznos potrebno platiti za download same aplikacije, što kod mobilnog web sajta obično nije slučaj.
  • Kada je u pitanju brzina navigacije, mobilna aplikacija je svakako u prednosti. Jednom kada se odlučimo da downloadujemo aplikaciju na svoj mobilni telefon, sve informacije koje ona nosi sa sobom se već nalaze u lokalnoj memoriji telefona, čime je brzina pristupa dosta veća od slučaja gde se u potrazi za svakom novom informacijom na web sajtu, iznova pristupa novoj web stranici, što iziskuje dodatno vreme koje je potrebno za prenos podataka putem interneta prilikom učitavanja i prikazivanja željenih sadržaja.
  • Prilikom korišćenja wireless interneta, mobilni web sajt nema poteškoća sa brzinom učitavanja i prikazivanja sadržaja. Ovaj slučaj je uobičajen za geografske lokacije gde nam je brz internet lako dostupan. Međutim, ukoliko se nađemo u sredini koja nije urbanizovana u tolikoj meri da nam je brz internet lako dostupan, lako shvatamo prednosti mobilne aplikacije koja u sebi već sadrži one informacije koje su nam u tom trenutku možda neophodne. Primer za to je aplikacija koja sadrži informacije o nekom prirodnom rezervatu ili nacionalnom parku gde se trenutno nalazimo.
  • Izrada mobilnog web sajta je jednostavnija za implementaciju od mobilne aplikacije i zahteva znatno manje vremenskih i ljudskih resursa (content, IT podrška, programeri za različite platforme…)
  • Budućnost razvoja mobilnih aplikacija se naslućuje. Izdvajaju se Android, iOS i Windows Mobile kao glavni igrači. Međutim, nije jednostavno predvideti šta će se dešavati recimo za 5 ili 10 godina i kakvu strategiju razvoja imaju kompanije. Sa druge strane, web je nešto što je standard i on će kao takav biti i u vremenu koji dolazi. Kompanije to polako prepoznaju i jedna po jedna se odlučuju za izradu mobilnih web sajtova, bilo da su u pitanju korporativni web sajtovi ili web portali posvećeni nekim od njihovih marketing kampanja.
  • Ako poredimo mogućnost primene bilo kakve analitike za mobilne web sajtove, odnosno mobilne aplikacije, ne postoji sumnja u to gde je ona bolje primenjiva. Već sada postoje alati koji do detalja analiziraju korisničko iskustvo na mobilnim web sajtovima, na osnovu čega se lako dolazi do zaključka u kom smeru treba ići sa prilagođavanjem određenog web sajta ka samom korisniku. Kada su u pitanju mobilne aplikacije, jedna od glavnih metrika, koja nema toliku jačinu, jeste broj downloada odeđene aplikacije. Nakon toga, aplikacija postaje deo softvera koji se izvršava na samom telefonu i ukoliko je tip aplikacije takav da nema potrebe za povremenim ili stalnim korišćenjem internet konekcije, cela priča oko analitike se tu i završava. Prilagođavanje naredne verzije aplikacije se zasniva na satima i satima testiranja od strane njenih tvoraca, kao i na pismenim recenzijama korisnika koje treba prikupiti i obraditi.
  • Mogućnost zarade je, za sada, veća kod mobilnih aplikacija. Zarada se može ostvariti kroz samu prodaju mobilne aplikacije, kao i kroz mogućnost dodatnog reklamiranja kroz nju. Takođe, u samu aplikaciju je moguće implementirati i korišćenje VAS servisa, kao što su premium SMS i premium pozivi.

Kao što može da se zaključi, postoje prednosti i mane i kod mobilnih aplikacija i kod mobilnih web sajtova. Najbolji efekat se postiže balansiranom upotrebom oba koncepta mobilnog marketinga, ali se iz više razloga svakako preporučuje najpre izrada mobilnog web sajta, a zatim i jedne ili više mobilnih aplikacija.

U svakom slučaju, najbitnije prilikom kreiranja i mobilne aplikacije i mobilnog web sajta jeste upravo bogat sadržaj u kombinaciji sa dorbim copywrite-om koji zajedno podižu korisničko iskustvo na jedan viši nivo.

 

Autor:

Aleksandar Petković

Ukratko o autoru

6 Responses to “Mobilni web sajt ili mobilna aplikacija?”

  1. Aleksandar says:

    Po mom misljenju cini mi se da su mobilne aplikacije cist hype. Postoji gomila primera gde su te aplikacije potpuno besmislene tipa B92 android aplikacije. Napravili su website kao android aplikaciju – zamislite da morate da instalirate na svoj PC aplikaciju sa kojom mozete da gledate sadrzaj B92?!#$ PARADOKS! Sta da rade svi ostali korisnici mobilnog interneta koji nemaju Android OS kojih je i dalje mooogo vise od Android korisnika? B92 nema site optimizovan za mobilne uredjaje! Pogotovu ta aplikacije nema nikakvog smisla kad se shvati da nema nijednu mogucnost za koju je potrebna instalacija (ima dugme za kameru cisto da se nadje – pitanje da li je neko kliknuo) + nema snihronizaciju (ne radi bez internet konekcije) = radi kao site ali mora da se instalira! Takvih primera je puno i to je sasvim normalno jer ipak u oblaku ima mnogo vise resursa nego na bilo kom racunaru => gmail aplikacija nikad nece svuci sve vase mail-ove jer moze da ih ima 7GB. Pisanje mozda i nekako ali odrzavanje aplikacija za svaku platformu (Bada, Symbian, Win Phone 7, iOS, Android…) nema nikakvog smisla.

    Da ne budem samo hejter aplikacija odlicno izgleda i korisnicki ugodjaj je fenomenalan – SVAKA CAST, ali svrha same aplikacije je veliko pitanje.

    • Aleksandar Petković says:

      Saša, b92 poseduje web sajt optimizovan za korisnike interneta na mobilnim telefonima.
      b92.net/mobilni/
      ili
      m.b92.net
      Inače, izrada aplikacija za informativne portale je postalo pomodarstvo u Srbiji. Uglavnom, informativni sajtovi koji imaju web sajt za mobilne telefone, rade i aplikaciju.

  2. Za OBA! Ponekad je razvoj previse skup u datom trenutku, a napraviti mobilnu verziju sajta, moze biti jednostavno, kao instalacija prostog plugina za WordPress.

    Ako su zahtevi za vasim sajtom veci, pravilna odluka bi bila, pored mobilnog sajta imati i aplikaciju.

  3. Evo da pomognem odlicno obradjenoj temi:
    http://uxlx.23video.com/video/4880554/cage-match-mobile-web-vs
    Inace, predavanje je odrzano u sklopu UXLX konferencije koja se ovih dana odrzava u Lisabonu. Koga zanima user experience bilo bi dobro da poseti njihov sajt – http://www.ux-lx.com

    pozdrav

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.