Beda i beda mobilnog oglašavanja u Srbiji

Pre par meseci bili smo svedoci nekih lepih vesti koje je objavio IAB Srbija. Lepe su jer su prikazale određeni pomak u odnosu na 2010. godinu. Naime, objavljen je zvaničan izveštaj o tome koliko su novca kompanije u Srbiji potrošile na online oglašavanje u 2011. godini.

Iako ta cifra od 12 miliona evra za neke od vas možda zvuči “woooow”, znajte da to uopšte nije toliko puno koliko su potrošile kompanije u susednim zemljama kao što su Mađarska, Rumunija i Hrvatska. U poređenju sa sumom koja predstavlja potrošen novac na offline reklamiranje u Srbiji (print i TV reklame), verujte da cifra od 12 miliona evra zvuči kao kusur koji ste upravo dobili u spermarketu.

Skoro 60% od tih 12 miliona evra je potrošeno na tzv. display oglašavanje (čitaj: “internet baneri”). Istraživanja pokazuju da su u Srbiji najposećeniji internet sajtovi upravo medijski sajtovi. Online mediji i čitanje vesti je, pored Facebook-a i YouTube-a, omiljeni internet sadržaj za konzumiranje u Srba. Samim tim što imaju veliku posećenost, najveće medijske kuće u Srbiji fino zarađuju od oglašavanja na svojim online portalima.

Sve u svemu domaće tržište internet banera može da ponudi svašta nešto potencijalnim oglašivačima. Međutim, taj potencijal nije iskorišćen u potpunosti jer postoji mogućnost korišćenja nekih naprednih formata banera za koje se brendovi (još uvek) ne odlučuju toliko često. Problem leži uglavnom u nedostatku odgovarajuće edukacije loklanog digitalnog tržišta. Nije redak slučaj da se još uvek suši farba na diplomama prestižnih Cash&Carry fakulteta “za menadžere”, kojima nadmeno mašu njihovi ponosni vlasnici – sveže postavljeni brend menadžeri u pojedinim kompanijama. Sa druge strane manjka i tehničko znanje i kreativnost marketing agencija specijalizovanih za pravljenje statičkih JPEG banera veličine 300×250 piksela u Microsoft Paint-u.

Elem, od tih (za Srbiju) sjajnih 12 miliona evra, prilično poražavajuća činjenica (za nas, mobilne marketare) prikazuje da je u 2011. godini samo 50.000 evra utrošeno na mobilno oglašavanje,što je manje od 0.5% ukupne sume. Razlozi za to su copy-paste iz prethodnog pasusa + neke druge stvari o kojima više možete da pročitate ovde.

Godina 2012. je na izmaku. Kao što se predviđalo, mnoge stvari su se očekivano desile u industriji mobilnog marketinga, došlo je do napretka i u telekomunikacionim servisima, tržište se preplavili smart telefoni. Sve to će defintivno uticati da rezultati za 2012. godinu ne budu toliko poražavajući kao što su bili u 2011.

Ipak, čvrsto verujemo da će taj procenat (50.000 evra, tj. manje od 0.5%) u godinama koje dolaze bivati sve veći i veći, jer će usled konstantnog razvoja IT i telekomunikacionih tehnologija važnost i isplativost ulaganja u mobilno oglašavanje biti svima sve očigledanije. Upravo to je jedan od ciljeva ovog bloga.

 

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.