Kako raditi mobilni marketing za mala i srednja preduzeća?

Nezavisno od veličine, iako se ona smatra kao bitna, kompanije polako ali sigurno prepoznaju mobile kao svojevrsni kanal za promociju. Kod nas se to uglavnom svodi na neuspele pokušaje, ali svakako je i to za pohvalu jer predstavlja određeni pomak u kreiranju svesti i digitalnog tržišta.

Na zapadu se u proseku 20 do 30 % godišnjih marketinških budžeta izdvaja na mobilni marketing, dok je u našem okruženju taj procenat toliko mizeran da je sramota i pomenuti ga. Ipak, kada svest ljudi dostigne odgovarajući nivo i kada benefiti mobilnog marketinga postanu poznati većem broju marketing agencija i marketing menadžera u domaćim kompanijama, stvari će se neminovno promeniti i kod nas.

Možda izgleda da zakon velikih brojeva i imena velikih kompanija izbacuju iz igre mala i srednja preduzeća u bezpoštednoj trci za potrošačima. Međutim, to je samo prividno, jer mobilni marketing pruža velike mogućnosti i najmanjima, pogotovu u trenutku kada je tržište mobilnog oglašavanja prilično daleko od svog zasićenja. Može se čak i reći da su mala preduzeća u situaciji da bolje iskoriste i monetizuju mobilni vid oglašavanja od onih velikih mega kompanija ili brendova.

Da biste radili mobilni marketing više vam ne trebaju veliki novci. Ukoliko imate dobru mobilnu strategiju (plan) možete pokriti osnovne koncepte mobilnog marketinga, uz izuzetno niske troškove.

U nastavku vam predstavljamo načine uz pomoć kojih možete i sami kreirati neke mobilne kampanje za vaše malo ili srednje preduzeće.

SMS marketing nikada nije bio jeftiniji

 

Nije svaki koncept mobilnog marketinga za svaku kompaniju i tip industrije, ali ono što svakako jeste za svakoga je SMS marketing. Postoje brojne kompanije koje mogu da vam pruže uslugu slanja velikog broja SMS-ova ka bazi vaših proverenih ili potencijalnih potrošača (čiju saglasnost za slanje promotivnih poruka imate od ranije).

Listu ljudi kojima ćete slati promotivnu poruku trebate da formirate sami, strpljivim kreiranjem baze vaših potrošača koja, ako ništa drugo od podataka, mora barem da ima njihove brojeve mobilnih telefona. Cena po SMS poruci se kreće već od 0.01 eura ukoliko koristite usluge neke od ovih kompanija, mada ukoliko vaša baza nije velika (manja od 1000 ljudi) za slanje SMS poruka možete koristiti i neki prepejd ili postpejd broj i softver koji vam omogućuje da to radite sa svog računara. To svakako ima svojih nedostataka (brzina slanja i nedostatak potpisa pošiljaoca u headeru SMS-a).

Kako da uspešno pokrenete svoju SMS marketing kampanju možete pročitati ovde.

 

Brendirane mobilne aplikacije za one sa jeftinijim ulaznicama

 

Mobilna aplikacija može da bude sjajan dodatak za prezentovanje vašeg brenda ili kompanije.

Svakim danom je sve veći broj besplatnih softverskih alata koji vam omogućuju da bez ikakvog programerskog znanja u par desetina klikova kreirate svoju mobilnu aplikaciju za Android, iPhone, Windows Phone ili BlackBerry.

Kako kreirati brendiranu mobilnu aplikaciju možete pročitati ovde.

Pre nego da počnete bilo šta, dobro razmislite šta je to što želite da vaša aplikacija radi. Šta vam je najbitnije? Da li želite da vaš kupac ima mogućnost da kupuje kroz mobilnu aplikaciju? Da li želite da vaš kupac može da komunicira sa drugim vašim kupcima i da diskutuju o kvalitetu vaših usluga ili proizvoda pri ćemu će imati mogućnost da ih ocenjuju? Da li želite da vaša aplikacija bude jednostavna i ne pruža nikakve dodatne informacjie osim trenutne ponude, kontakt podataka i informacije o radnom vremenu? Mogućnosti su velike, a izbor je na vama.

Veći skup različitih funkcionalnosti svakako povećava cenu izrade aplikacije. Cena razvoja mobilne aplikacije se kreće od par stotina do par desetina hiljada eura.

Ali evo i dobrih vesti! Postoji veliki broj programera mobilnih aplikacija koji su početnici i kojima treba konkretan zadatak kako bi kroz praktični rad došli do neophodnog iskustva. Takvi programeri ne košataju puno i sve što treba je naći ih. Budite sigurni da mogu da vam pruže uslugu razvoja mobilne aplikacije na više različitih platforma, a ne samo na jednoj. Takođe, budite sigurni da potpuno razumeju uslove i pravila za dobijanje neophodnih dozvola kako bi se vaša aplikacija našla na Apple App Store-u i na Google Play-u.

Mobile je budućnost društvenih mreža

 

Ok, imate sajt, ali nemate mobilni web sajt. Voleli biste da ga imate, ali trenutno nemate dovoljno resursa za razvoj web sajta prilagođenog za prikazivanje na mobilnim uređajima.

Rešenje može da bude u društvenim mrežama.

Prethodnih nedelja je dosta govoreno o tome kako ne treba raditi mobilni marketing i prezentovano je nekoliko primera gde je sporno bilo upravo korišćenje QR kodova koji vode na neoptimizovane web sajtove. Ukoliko nemate sajt koji je optimizovan za mobilne telefone, a želite da koristite QR kodove kao način, linkovanje do vašeg Facebook fanpage-a može da bude opcija. Upravo je to bila ideja na koju su došli ljudi iz veoma malog preduzeća Ženska obuća “CVETIĆ”. Oni čak nemaju ni web sajt.

Uspešan primer mobilnog marketinga u malom preduzeću

Pretpostavimo da već imate svoju fan stranicu na Facebook-u. Ona će se podjednako dobro prikazivati ukoliko je neko poseti sa svog mobilnog uređaja. Sada postoji Facebook timeline ne samo na vašim ličnim profilima, već i na fan stranicama.

Foursquare check-in

 

Ništa vas ne košta da omogućite da ljudi mogu da pronađu vaš mali ili srednji biznis putem sve popularnije geolokacijske društvene mreže Foursquare. Ukoliko želite da svoje mušterije nagrađujete za lojalnost i za posete vašim prodajnim mestima, Foursqare vam omogućuje da verifikujete svoje prodajne objekte i da za samo desetak dolara smišljate razne promotivne aktivnosti u vidu specials-a.

Display oglašavanje na mobilnim telefonima

 

U Srbiji još uvek nije aktuelno mobile oglašavanje uz pomoć tzv. rich media banera. Na žalost, Ad platforme na kojima rade mobilni web sajtovi i mobilne aplikacije domaćih publisher-a još uvek nisu spremne da serviraju takve tipove banera. Pored toga, skoro i da ne postoje lokalne marketing agencije koje bi umele da kreiraju napredne tipove banera za mobilno oglašavanje. Na zapadu je to uveliko trend, i kreiranje jedne kampanje sa interaktivnim rich media banerima ne košta manje od 10.000 eura.

No vratimo se u realnost i na mala i srednja preduzeća kod nas. Jedna od najboljih mogućih opcija jeste serviranje lokalnih reklama putem Google AdMob platforme. Prikazivanje ovih reklama se vrši na osnovu detaljnih opcija targetiranja, a pored toga može da sadrži i još dve sjajne funkcionalnosti:

- prikazivanje reklama u zavisnosti od fizičke udaljenosti od radnje koja se reklamira, kao i

- mogućnost uključivanja click-to-call opcije direktno u okviru same reklame

CPC za ovakve reklame može da bude manje i od 0.30 eura i pošto postoji mogućnost da se budžet ograniči u zavisnosti od toga koliko želite da potrošite (kao i kod online oglašavanja), ovakav način promocije se pokazao veoma uspešan.

 

Mobile nastavlja da raste

 

Mobile će idalje nastaviti da raste – ne samo kao sredstvo komunikacije, već i kao neizostavni marketinški kanal. Nemojte ga nipošto zanemariti i propustiti priliku da na ovaj način dođete do novih i zadržite svoje postojeće potrošače, koliko god da ste veliki.

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.