SEO iskustva sa mobilnim verzijama sajtova

Odluku da imate mobilnu verziju za svoj portal, online prodavnicu ili blog verujemo da ste odavno doneli i implementirali.

U ovom postu pisаćemo o prednostima i manama određenih strategija nakon činjenice da su mobilne verzije sajtova postale već uveliko mainstream.

U narednim člancima pisaćemo kako, koliko i gde linkovati ako se odlučite da vašem mobilnom SEO kanalu date veći prioritet u privlačenju novih klijenata.

Mobilna verzija kao nezavistan sajt

 

Ovo je najstarija strategija za nastup na mobilnim verzijama i obično je instalirana kao poddomen, na primer www.m.naprimer.com ili kao podfolder tipa www.naprimer.com/m.

Naš savet je uvek da birate podfolder kao mesto za deplojment, jer pretraživači poddomen tretiraju kao nezavisni sajt. Ovu taktiku su primenili najjači domaći portali poput B92, Naslovi i td. Obrnut primer su svi blogeri na Blogspotu.

Prvi ozbiljni nedostatak ove platforme je duplicirani sadržaj. Naime, ako je u pitanju opis nekog proizvoda on će se naći na dva URL-a unutar sajta.

Primer,

http://naprimer.com/moj-artikal, verzija za desktop računare i
http://m.naprimer.com/moj-artikal, verzija za mobilne telefone.

Ovaj nedostatak je brzo otklonjen tagom rel=”canonical” u meta opisu svih izvedenih URL-ova, koji nedvosmisleno razjašnjava pretraživačima (pre svega Google-u) usled čega potiče duplicirani sadržaj.

Drugi, mnogo ozbiljniji nedostatak ove platforme je duplo građenje linkova. Naime, vi nezavisno morate raditi link building i za jednu i drugu verziju sajta. Treći nedostatak je poseban razvoj novog sajta (troškovi), posebna administracija i slično.

Kao odgovor na ovaj nedostatak pojavio se responsive dizajn.

Responsive dizajn kao vid mobilne platforme

 

Responsive dizajn, kao što ime kaže potiče kao odgovor na rezoluciju displeja sa koga se pristupa. Suština je da se pomoću java scripta unapred legitimiše rezolucija displeja, i sa adekvatnim CSS-om u odnosu na hardver isporučuje optimalna varijanta. Drugačije rečeno isti URL različito izgleda u odnosu na rezoluciju uređaja sa koga surfate.

Uviđate da nema problema sa dupliciranim sadržajima (koji može da dovede do kanibalizacije na istim ključnim rečima), kao i da nema različitih kampanja za svaku od verzija.

Primer izgleda responsive teme na Desktopu,

Primer responsive dizajna na desktop, tablet i smartphone uređajima. Izvor: Seo.moz

Najveća prednost mobilne verzije sajta sa responsive dizajnom je što vodite samo jednu kampanju, online nastup i kreiranje linkova (link building) vršite samo za jedinstvene URL-ove. Google se zvanično oglasio da preporučuje responsive dizajn kada su u pitanju smartfonovi.

Koju god strategiju izabrali za mobilni seo, prilikom unapređenja specifikacije uslova koja vaša platforma treba da sadrži važno je napomenuti još nekoliko činjenica:

- Navigaciju sa mobilne varijante sigurno možete uprostiti za određene stavke i preko responsive dizajna.
– Postavite link za prelazak sa mobilne varijante na desktop varijantu, jer najnovije verzije Iphona, Galaxy modela već imaju rezolucije od 1000+ piksela po širini.
Obavezno napraviti XML mapu sajta i za mobilnu varijantu gde pored vremena posledenjeg promene URL’ova treba definisati i težinu svakog URL’a.
– Google je sve ozbiljniji u razumevanju pretraga između mobilnih i desktop upita. Pred početak 2012, Google je predstavio svog smartphone Bot-a. Imajte na umu da su Adwords i Adsense engine sve delikatnije razdvajaju svoje kampanje za desktop i mobilne uređaje o čemu svedoči i aktuelni Adwords updejt koji je završen 22. jula 2013. Akcenat je pre svega u suštinskoj distinkciji između desktop i mobile surfera.

Filter za mobilne u Srbiji

Primer praćenja određenih ključnih reči iz webmaster tools-a na filteru za mobilne u Srbiji

- Tehnički princip on-page optimizacije za mobilne i desktop strane je isti sa akcentom na različitost prirode pretraga. Ovo znači da surfer koji traži određni restoran ili hotel sa mobilnog hoće da dođe do adrese i kontakta radi rezervacije, a ne da gleda video klipove ili fleš prezentacije enterijera.
– Brzina servera i lokacija hostinga (domaći hosting ima prednost jer internet paketi prelaze kraću putanju) je jedan od bitnijih SEO faktora pogotovu prilikom najviših pozicija na SERP-ovima
– Danas postoje specijlizovani web sajtovi na kojima možete testirati odziv sajta usleg brenda i modela uređaja (emulatori)
– Pratite Google Analytics posebno preko tabova sa kojih uređaja se pristupa i permanentno izvlačite zaključke.
– Pratite iz Webmaster Toolsa na kartici za mobilne uređaje u odnosu na svaku državu kako stojite na pojedinim ključnim rečima
– Neprekidno vršite upoređenja pozicija sa desktop i mobilnih uređajima i definišite zaključke
– Naravno upoređujte SEO metriku vaših strana i domena sa konkurencijom (Trust domena, trust konkretne strane)
– Koristite Adwords kanal da istražite šta ljudi pretražuju preko mobilnih, od 22. jula ovi podaci biće mnogo preciznije prezentovani od strane Adwords alata
– Prilikom istraživanja long tail fraza, pratite ključne rači koje su dragocene konkurenciji, kao i cenu maksimalne licitacije dokle su spremni da idu
– Strukturisani podaci (ocenjivanje zvezdicama) se pojavljuju i u mobilnim verzijama pa pripremite se i za ovaj korak.
– Ako primetite da većina korisnika dolazi sa jedne platforme (dominira na primer Iphone), onda je vreme da ozbiljno razmatrate za specijalizovanu online aplikaciju samo za taj uređaj.
Umesto zaključka:

Korisnici obično lokalizuju proizvod koji žele prvo preko mobilnog, a kasnije naručivanje izvrše preko desktop računara. Tako da u budućnosti sajtovi koji imaju otežavajući pristup preko mobilnih telefona sve gore će prolaziti na SEO faktorima.

Partner u ovom postu je Switchtel.

Ukratko o autoru

Zovem se Milan Todorović, a Seo mi je hobi i profesija. Vlasnik sam agencije za računarsko programiranje SeoExpert.rs. Druženje sa blogerima je odličan način da steknete nove kontakte i izgradite stručnu i specijalizovanu diskusiju. Aktivan na tviteru kao @Todorovic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.