Kako da uspešno pokrenete SMS marketing kampanju?

Ako ste razmišljali o tome da u vašoj kompaniji pokrenete neku marketing kampanju koja uključuje korišćenje mobilnih telefona, verovatno ste se pitali da li je to ono što je vama potrebno kako bi ste poboljšali rezultate poslovanja. Niste sigurni ni da li ćete umeti to da uradite na pravi način i ne znate kako ćete meriti uspešnost toga, kao ni da li ćete uspeti da kampanju izgurate do kraja… Ipak, hrabro odlučujete da prihvatite izazov. Čestitam Vam, doneli ste pravu odluku!

U nastavku slede koraci koje bi valjalo „ispoštovati“ kako bi mogli sa uspehom da kreirate, pratite i merite učinak uspešnosti Vaše mobilne kampanje.

Jasan cilj. Kao i kod obične marketing kampanje, potrebno je da imate jasnu viziju cilja kojeg želite da postignete. S obzirom da je mobilni marketing koncept koji u velikoj meri zavisi od skupa primenjenih tehnologija, morate pre nego što počnete da date sebi odgovor na pitanje „šta želite da Vaša mobilna kampanja postigne?“ Da li je to povećanje prodaje, povećanje broja poseta vašem websjatu, veći saobraćaj na vašim prodajnim mestima ili nešto sasvim drugo… Ovo morate jasno da definišete pre nego što bilo šta počenete.

 

Kreirajte TO-DO listuKreirajte sebi TO-DO listu. Šta je to što ćete uraditi prvo, šta je to što ćete testirati, a što će Vam pokazati da li Vaša kampanja beleži uspeh i šta je to što ćete testirati nakon dobijanja prvih rezultata uspešnosti? Šta je to što će Vaša kampanja da ponudi korisniku? Obaveštenja u vidu informacija? Nagradna igra? Specijalna ponuda? Kreirajte efikasnu kampanju sa ponudom koja je dovoljno atraktivna i odgovarajuća da ubedi korisnika da uzme učešće u njoj.

Odredite svoju OPT-IN strategiju. Najčešće je nakon prvog opt-in-a (koji vam daje osnovne infromacije o potrošaču), nakon nekog vrenema potrebno uraditi i drugi, tzv “double-opt-in” (koji će vam dati dodatne detalje o potrošaču). Morate tačno da znate na koji način ćete kreirati bazu svojih potrošača. Da li ćete koristiti atraktivne cice kao promoterke, kontakt formu na vašem Web sajtu, ambalažu vaših proizvoda ili neki drugi način? Zadajte sebi zadatak da kreirate bazu vaših korisnika tako da ona, pored broja mobilnog telefona i imena i prezimena obavezno sadrži i što više demografskih podataka o njima (pol, datum rođenja, geo-lokacija itd), kao i informacije koje oslikavaju njihove potrošačke navike. Sa takvom bazom bićete „gospodar svemira“ jer možete na najbolji način da segmentirate ponudu koju želite da im predstavite čime ćete nesumnjivo povećati relevantnost i učinak uspešne reakcije na svaku vašu kasniju marketinšku kampanju.

 

Odaberite dobrog partneraDobar partner. Sakupili ste dovoljno hrabrosti da započnete Vašu prvu mobilnu kampanju, znate šta Vam je cilj i na koji način bi ste kreirali svoju bazu, ali ste svesni činjenice da Vam je ipak potrebna pomoć profesionalca. Jedna od svakako najbitnijih stvari jeste odabir odgovarajućeg partnera koji će Vam pre svega dati odgovre na sva Vaša pitanja, a zatim i pomoći da Vaša mobilna kampanja u potpunosti uspe.  Idealan partner (ne, ovo nema veze sa muško – ženskim odnosima) treba da Vam dâ mnogo više od suvoparnih informacija provođenja kroz proces realizacije jedne mobilne kampanje. Kao prvo, potrebno je da Vam omogući da koristite SMS ili MMS kratke kodove (short codes), kao i odobrenja mobilnih operatera za izvršavanje Vaše kampanje. Ono što je takođe jako bitno, a što bi idealan partner trebao da Vam pruži, jesu najbolji saveti iz prakse za samo kreiranje Vaše mobilne kampanje, kao i za njenu integraciju sa standardnim marketinškim kanalima (kompanijski Website i socijalne mreže, hard copy POS i outdoor marketing materijali, reklame „za u etar“ itd).

Kratki brojevi i dozvole mobilnih operatera. Da bi ste radili samostalno bilo kakvu SMS marketing kampanju, kao osnovno, potrebno je da imate saglasnost od svih mobilnih operatera. Međutim, mobilni operateri ne daju saglasnost pravnim licima koja nemaju potpisan ugovor sa njima. A da bi potpisali ugovor sa njima trebate da ispunite određene uslove koji nisu ni malo lako ostvarljivi. S obzirom da i sami mobilni operateri to znaju, posavetovaće vas da se obratite nekom od postojećih VAS provajdera.

VAS provajder će obezbediti dovoljan broj kratkih kodova i ključnih reči za vašu SMS kampanju i obezbediti sve potrebne dozvole od strane mobilnih operatera.

Budite kreativni. Za razliku od MMS-a koji pored teksta može da sadrži i neki drugi multimedijalni sadržaj, SMS može da bude prilično ograničen u smislu prikazivanja vaše kreativnosti. Potrebno je da uz pomoć “suvog” teksta prilagodite poruku tako da u svega 160 karaktera:

  • Dovoljno snažno održite pažnju primaoca poruke tako da je pročita do kraja, pri čemu ćete izbegavati telešop stereotipe marketinških poruka koliko god to možete
  • Postignete odgovarajući nivo Brand Awareness-a
  • Targetirajte poruku tako da ona nudi primaocu nešto što je zaista vredno njegove pažnje u tom trenutku
  • I najbitnije od svega, poruka mora da ima neku vrstu poziva na akciju, kao npr. “Pošalji KUPON na 4404 da bi dobio 20% popusta” ili “Pozovi 0800/131415 i ostavi svoje podatke operateru ukoliko želiš da…

Odaberite prave ključne reči. Ključne reči su, kako to njihov naziv kaže, ključne. Potrebne su pre svega zbog praćenja uspešnosti vaše kampanje, a zatim i zbog same logistike kampanje. Npr. ukoliko imate potrebu da se korisnici prijave (opt-in) za primanje informacija o svim vašim promocijama i akcijama, možete da razervišite ključnu reč kao što je PRIJAVA. U tom slučaju, trebate da definišete i ključnu reč za izlazak (opt-out) korisnika iz vaše baze. Dobri primeri su STOP ili ODJAVA. Ukoliko želite vašem klijentu da poklonite SMS ili MMS kupon za povlašćenu kupovinu, dobra ključna reč bi, recimo, bila KUPON. Napravite sebi spisak ili tabelu sa željenim ključnim rečima, za šta ćete ih koristiti i kako ćete ih pratiti.

 

Predstavite mobilni program kolegamaPredstavite mobilni program vašim kolegama. Pošto ste već ušli u borbu, imajte na umu da su prvi borbeni redovi upravo vaše kolege koje rade u direktnom kontaktu sa klijentima. Oni su veoma bitna, ako ne i najbitnija karika u lancu vaše SMS marketing kampanje. Džaba vam i dobar partner i fenomenalna ideja i vredne nagrade i kreativna poruka ako vaši prodavci, kasiri, operateri naprave kiks. Oni su ti, koji pre svega moraju da daju ispravne odgovore na FAQ (često postavljana pitanja) od strane vaših potrošača.  Pored toga, oni trebaju da odigraju i značajnu ulogu u procesu motivisanja naizgled nezainteresovanih klijenata, kako bi ovi uzeli učešće u vašoj kampanji. “Gospodine, da li ste znali da kod nas možete ostvariti popuste na kupovinu čak i do 30%?” ili “Oprostite, da li bi ste želeli da Vas obavestimo kada ova grupa proizvoda bude ponovo na sniženju?”. No nažalost, realnost nije baš takva. Radnici na kasama su ili demotivisani lošim uslovima rada i malom platom ili usled gužve nemaju vremena da se posvećuju svakom klijentu ponaosob. Potrebno je da menadžment kompanije pronađe način kako će motivisati prve borbene redove u cilju prikupljanja što većeg broja opt-in potrošača (bonusi, nagrade, kazne itd).

Detaljno analizirajte. Svakodnevno pratite rezultate vaše kampanje. Analizirajte podatke tako da na osnovu tih informacija možete da kreirate ponudu u vidu marketing poruke koja će biti što je moguće više prilagođena u odonosu na potrošačke navike i demografske podatke vaših klijenata.

 

Dajte vremena vašem mobilnom programu da uspeDajte vremena vašem mobilnom programu da uspe. Kreiranje baze vaših proverenih potrošača i izgradnja mobilnog marketing programa jedne kompanije je proces koji se nikada ne završava. Što ranije počente sa njim, to je bolje po vas i vašu kompaniju. Nemojte da očekujete preterano dobre rezultate nakon jedne ili dve nedelje, dajte vremena vašem mobilnom programu da uspe, a vašim potrošačima da se naviknu na inovacije koje ste upravo uveli u svoje poslovanje.

Srećno!

Autor:

Aleksandar Petković

Ukratko o autoru

9 Responses to “Kako da uspešno pokrenete SMS marketing kampanju?”

  1. Cuo sam za ovaj vid marketinga, mada mi je zanimljiv sto se tice mobilnog i bluetooth marketing. Kada neko udje u neki trzni centar a ukljucen mu je bluetooth automatski na mobilni prima odredjenu reklamnu poruku. Voleo bih da detaljnije pisete i o ovoj temi.

    • Aleksandar Petković says:

      Bluetooth marketing je interesantan na svoj način. Međutim, njegove loše strane su to što je ograničen na svega par desetina metara i što je tehnologja takva da ne postoji mogućnost da advertajzer dobije ništa od korisničkih podataka onoga ko je pročitao reklamnu poruku koja mu je poslata na ovaj način. Svakako će biti obrađen u nekoj od narednih tema.

  2. Odličan i vrlo informativan tekst; posebno mi se dopala važnost koju ste dali ulozi prodavaca i kasira u stvaranju baze podataka o potrošačima.
    Pošto je tekst namanjen početnicima u SMS kampanjama, možda bi trebalo dodati i koju informaciju o zakonu o el. komunikacijama i šta on propisuje (mada se u praksi zakon često ne poštuje)?

    • Aleksandar Petković says:

      Hvala na komentaru Miroslave.
      Postoji više zakona koji se prepliću kada je u pitanju SMS marketing.
      Tu su zakon o oglašavanju, zakon o zaštiti potrošača, zakon o telekomunikacijama, zakon o elektronskim komunikacijama, zakon o zaštiti podataka o ličnosti i delimično i zakon o elektronskoj trgovini.
      Sve se svodi na to da niko ne sme da šalje ljudima promotivne SMS poruke bez pismene saglasnosti mobilnog pretplatnika.
      Takođe, neophodno je da postoji besplatna mogućnost odjave od primanja ovakvih poruka i to je obavezno prilikom slanja svake promotivne poruke. Npr: “Besplatna odjava – posalji STOP na 1122″.
      Retki su oni koji se pridržavaju ovoga prilikom slanja, a malobrojni su oni koji znaju da mogu da tuže onoga ko im šalje poruke bez njihove saglasnosti i bez informacije o tome kako da se besplatno odjave.

  3. Veoma mi se dopalo što su u tekstu naznačeni pravno valjani postupci za marketnišku kampanju, naročito uzevši u obzir član 8. Zakona o elektronskoj trgovini (ceo zakon se nalazi ovde: http://www.mpt.gov.rs/postavljen/152/zakon-o-elektronskoj-trgovini.pdf ) kojim je propisan OPT-IN.

    Želeo bih da dodam da se prilikom bilo kakavog rada sa ličnim podacima mora voditi računa o poštovanju Zakona o zaštiti podataka o ličnosti (ceo zakon se nalazi ovde: http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_zastiti_podataka_o_licnosti.html ) Broj mobilnog telefona može da predstavlja podatak o ličnosti (ako je to broj nečijeg poslovnog teleofna onda nije), a naročito se, sa zakonskog aspekta mora voditi računa o postojanju baze odnosno “uparivanju” broja telefona sa imenom i prezimenom osobe. Takva baza se mora prijaviti Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Poverenik je dostupan na adresi http://www.poverenik.rs na kojoj možete saznati više, i on-line prijaviti eventualno postojanje takve baze.

    Još jednom sve pohvale za opis pravih marketinških kampanja kojima se poštuju propisi i prava ličnosti.

  4. Ovo je zaista jedan od najkorisnijih blogova na koje sam naišao u poslednje vreme, a tiču se tematike koja me izuzetno interesuje a to je: mogućnosti mobilnog marketinga, s obzirom na trend prelaska koriščenja interneta preko smartphona.
    Aleksandre, da li poseduješ spisak VAS provajdera preko kojih bi se mogla organizovati SMS promotivna kampanja?
    Pozdrav,Ivan

    • Aleksandar Petković says:

      Hvala puno na komentaru Ivane! Na pravom si mestu, ne menjaj blog :)
      Na ovom linku možeš da pronađeš sve kompanije koji su registrovane kao VAS provajderi u Srbiji.

  5. Aleksandre, teskt je stvarno odlican! Da li moze jos informacija o pomenutim saglasnpostima operatera za samostalnu kampanju? Da li to znaci da moram da konsultujem operatere ukoliko zelim da sam pokrenem SMS kampanju, saljem i primam SMS-ove od korisnika i saljem im specijane popuste i ponude putem SMS-a, iako ne zahtevam kratke kodove i postujem sve zakonske norme?
    hvala unapred na odgovoru,

    • Hvala na komentaru Milose!
      Da, tako bi trebalo da bude za slanje (ne i za primanje) SMSova, medjutim ovo je cesto zamorna procedura i za jedne i za druge, tako da se u praksi cesto zaobilazi. Zakonom nije nigde propisana, ali ugovorom sa operaterima jeste. Najbolja varijanta je prepustiti taj posao i ostali deo tehnickog posla VAS provajderima (oni imaju ugovore sa mobilnim operaterima), kako biste se vi koncentrisali na vas biznis i korisnike vasih proizvoda/usluga.

Leave a Reply to Ivan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.