NFC primena kod digitalnih kioska

U shvatanju ljudi iz okruženja, pojam „KIOSK“ doživljavamo kao limenu baraku na ulici gde je moguće kupiti novine, žvake, cigarete i sl. Međutim to je kiosk iz prethodnog veka, danas, u digitalnom dobu ta reč ima nešto izmenjeno značenje.

Nema više prodavačice koja nam vraća žvaku umesto kusura, kiosk sada predstavlja displej. Šarenoliki interaktivni displej koji nam privlači pažnju dok smo u analognom svetu, šetamo gradom, šoping molovima ili javnim mestima.

Pre par godina i eksplozije prodaje i korišćenja smart telefona i tableta, jedino što su digitalni kiosci u to vreme mogili da urade (osim standardne funkcije – davanje pukih informacija) je bilo da pošalju ili prime podatak, da komuniciraju sa data serverom i da recimo dodaju naše podatke na listu osoba kojima će se na kućnu adresu poslati neki štampani promo materijali. Druga varijanta je bila da isto to dobijemo u inbox (ili spam) folder našeg email-a, te da tu možda kliknemo i odatle posetimo zvanični veb sajt na kome bi našli dodatne informacije i popuste.

Danas, marketari koriste saznanje da nam se taj displej u offline svetu dopao, i da bi nam se verovatno dopalo i ukoliko bi uvek sa sobom imali sličan takav displej-kiosk, na našem iPhonu, Anroidu ili nekom drugom mobilnom uređaju. Na taj način bi se zatvorio krug. Nagrada za našu lojalnost pri kupovini stiže odmah do nas! Ne za koji dan ili nedelju, već sada i odmah, dok smo još uvek tu na licu mesta i dok nam je kafa još uvek topla.

Korišćenje mobilnih uređaja i aplikacija su idalje vruća tema i trending topic. Do skoro su takvi touch screen kiosk displeji mogli da budu viđeni samo u retail selfservice-u ili u radnjama sa skupom i luksuznom robom. A sada, kako je došlo do pomenute eksplozije smart uređaja, skoro svako od nas nosi po jedan touch screen displej (potencijalni digitalni kiosk) u džepu. Ogroman broj mobilnih aplikacija se pojavi na dnevnom nivou i kompanije pokušavaju da shvate na koji način će najbolje inkorporirati mobile u svoje poslovanje i svoju poslovnu ponudu. Nebitno da li je B2B ili B2C, mnoge kompanije razmišljaju u pravcu integracije sa mobile-om i osećaju da je krajnje vreme da ponude nešto svojim potrošačima. Veliki broj smart telefona i tableta sada omogućuje da se krug zatvori i da na ovaj način potrošač dobije full service u bilo kom trenutku.

NFC tehnologija je kao stvorena za digitalne kioske u retail industriji, odnosno predstavlja jako dobar način da potrošač dobije full service u svakom trenutku. Veliki lanci supermarketa kao što su Tesco i Casino su retail pioniri u korišćenju NFC-a u svom poslovanju.

Casino Group je lansirao mCasino NFC mobilnu aplikaciju i u potpunosti opremio svoje najprometnije radnje NFC terminalima. Ukoliko na nekoj polici u supermarketu približite vaš mobilni uređaj do etikete sa cenom (gde je i NFC marker tog proizvoda), na taj način možete lako da dodate željene proizvode u vašu elektronsku korpu za kupovinu. Na ekranu svog mobilnog uređaja ćete dobiti više informacija o samom proizvodu, cenu, informaciju o tome da li je na promociji, recepte, nutritivnu vrednost itd.

Da bi kupovali morate pre toga da kreirate svoj korisnički nalog i unesete neke informacije o sebi. Na taj način, aplikacija će vas npr. informisati o tome da proizvod koji ste upravo skenirali sadrži supstance koje ste u unosu informacija o sebi naveli kao one na koje ste npr. alergični. Uz ovu aplikaciju je olakšano i plaćanje na kraju kupovine. Dovoljno je da prislonite vaš mobilni uređaj NFC čitaču i vaša roba je već plaćena, a sami birate način isporuke – roba može da bude isporučena na licu mesta (gde će vam osoblje supermarketa sve to lepo pripremiti i upakovati) ili birate opciju da vam se sve to dostavi na kućnu adresu. Naravno, prethodno ste vaš bankovni račun povezali sa vašim smart telefonom, te ga bez problema koristite kao novčanik.

Ovo je lepo radilo i još uvek lepo radi. Naredni tehnološki iskorak je bilo kreiranje interaktivnih postera na onim javnim mestima gde je veliki protok ljudi u hodu. Recimo da se vraćate sa posla, čekate javni prevoz i imate dovoljno vremena da izvršite kupovinu svakodnevnih namirnica. Pri tom interagujete sa posterom (digitalnim kioskom) koji se, u ovom primeru, nalazi na stanici javnog prevoza. Poster ima senzor detektovanja prisustva osobe ispred njega i automatski pokreće proceduru kreiranja nove potrošačke korpe čim mu se neko približi. Uz jednostavne drag-and-drop poteze rukama, kupac preko interaktivnog postera i touch screen-a odabira proizvode i količine onoga što želi da kupi. Nakon što je završeno dodavanje svih proizvoda u korpu, interaktivni poster generiše QR kod, koji uz korišćenje mobilne aplikacije (recimo gore navedene aplikacije mCasino) kupac skenira i na taj način vrši proces plaćanja. Nakon toga, kupac ima mogućnost izbora da li želi da svrati do neke od radnji i pokupi svoju robu ili pak da odabere opciju dostave na kućnu adresu. U oba slučaja, nakon izvršenog plaćanja, kupac dobije digitlni oblik potvrde kupovine koja sadrži jedinstveno generisani QR kod koji biva očitan od strane osoblja supermarketa prilikom primopredaje kupljene robe. Pored lanca supermarketa Casino, istu ovu tehnologiju i metodologiju koristi i Tesco u svom poslovanju.

Ovo testiranje sa interaktivnim posterima je vršeno u veoma urbanim okruženjima (veliki gradovi Južne Koreje, Francuske i Velike Britanije) i pokazalo je odlične rezultate i odziv. Smanjila se gužva u supermarketima koja je tipična za popodnevni špic posle radnog vremena, povećala procenat on-line plaćanja i povećala prihode koje supermarketi prihoduju za uslugu dostave na kućnu adresu.

Pitanje je koliko je ovaj digitalni trend daleko od okruženja u kojem mi živimo i kada ćemo mi moći da koristimo ovaj način mCommerce-a i mPayment-a. Nadamo se, uskoro.

Ukratko o autoru

Aleksandar Petković radi kao Digital Strategic Planner u digitalnoj agenciji Initiative FB. Svoje znanje često deli i sa učesnicima na konferencijama u regionu, gde je držao predavanja o različitim konceptima mobilnog marketinga. Neke od njih su Mobile Monday, E-Trgovina, biZbuZZ, Internet Hungary itd. Vodi radnu grupu za mobilni marketing pri IAB Srbija.

3 Responses to “NFC primena kod digitalnih kioska”

  1. Ovi svi primjeri (slike i i video klip) koriste QR kodove, a ne NFC čipove za realizaciju kupovine.

    Koliko je meni poznato NFC i QR kodovi su različite tehnologije. Za rad NFC koriste čipove, koji su dosta brži, sigurniji, i jednostavniji za upotrebu, jer da bi skenirali QR kod morate imati i aplikaciju koja to radi, dok je sa NFC čipovima dovoljno da samo svoj telefon prislnoite i to je to, znači brže i jednostavnije, ne zavisite od neke aplikacije.

    Tako da nisam siguran da je ovo pravi naslov.

    • Zdravo Zorane, hvala ti na komentaru.
      Da, upavu si, QR i NFC su različite tehnologije i NFC ima svojih prednosti i radi baš onako kako si ti naveo.
      Međutim za razliku od QR kodova koje mogu da očitavaju svi telefoni koji imaju kameru (preko 95% današnjih uređaja), pored toga što je dosta skuplji za realizaciju, NFC mogu da koriste samo noviji modeli koji imaju ugrađen NFC čip u sebi, a takvih telefona još uvek nema puno. Koji su modeli u pitanju, naveo sam ovde.

      Kako bi ljudima približio ovaj vid kupovine, navedeni su neki primeri sa koji kao obavezne uključuju i QR kodove. Ipak, ako malo bolje pogledaš poslednju sliku, ona za očitavanje artikala uključuje interakciju sa NFC čipovima, a ne QR kodovima. Istina je negde između, najčešće se u procesu mCommerce-a i mPayment-a kombinuju ove dve tehnologije, gde se za mCommerce češće koriste QR kodovi, a za samo plaćanje NFC tehnologija.

  2. Koliko god da me fasciniraju nove tehnologije, ponekada me je i strah istih. Budućnost krupnim koracima ide ka nama, koliko smo spremni na sve tehnološke novitete pokazati će samo vrijeme.
    Često se sjetim jedne usporedbe čovjeka iz 16 stoljeća i današnjeg čovjeka, čovjek iz tog doba je dobio u cijelom životu informacija koliko mi dobimo u dan ili dva.
    Da li je naš mozak predviđen za to mnoštvo informacija pokazati će samo vrijeme.

    Lijepi pozdrav ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Unable to load the Are You a Human PlayThru™. Please contact the site owner to report the problem.